Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 11 jun 2021
Leestijd: 7 minuten

Jij kan de eigenaar worden van de eerste F1-auto van Michael Schumacher

Je hebt de kop goed gelezen: je kan inderdaad eigenaar worden van de allereerste Formule 1-auto van Michael Schumacher. De Jordan 191 in de iconische blauw-groene livery staat namelijk te koop. Het zal je alleen wel iets meer dan je vakantiegeld kosten. De racemachine moet namelijk zo’n 1,25 miljoen pond, omgerekend zo’n 1,45 miljoen euro, opleveren.

Als vervanger aangesteld

Het is niet zomaar een Jordan 191 van de zevenvoudig wereldkampioen. Het gaat hier echt om dé allereerste Formule 1-auto waarin de legendarische coureur zijn debuut maakte. Dat gebeurde in de Grand Prix van België 1991. Schumacher was 21 jaar oud toen hij als Mercedes-sportscarcoureur werd opgeroepen om Bertrand Gachot te vervangen. De Fransman kwam namelijk in de problemen met de rechtbank door een woordenwisseling – waarbij ook wat pepperspray gebruikt werd – met een Londense taxichauffeur. Hij kreeg een gevangenisstraf van zes maanden voor het vergrijp. Jordan, het team van de bekende Ierse zakenman Eddie Jordan, had daardoor een leeg stoeltje vanaf de Belgische Grand Prix.

Michael Schumacher Jordan 191

Het lag echter niet voor de hand dat Michael Schumacher dat stoeltje zou krijgen. De voorkeur van Eddie Jordan, tevens teambaas, lag bij de Zweed Stefan Johansson. Hij wilde alleen betaald worden voor zijn verrichtingen en dus zocht Jordan naar een andere optie. Hij kwam uiteindelijk bij de jonge Schumacher terecht, al ging dat ook op unieke wijze. Er moest een deal komen met de Mercedes-coureur en zijn manager en de bestuurders van de Silver Arrows. Dat ging wel gepaard met een leugen naar Jordan toe, verklapte Willi Weber, zijn manager. “Eddie wilde weten of hij ooit al op Spa had gereden, ik heb hem gezegd dat hij dat wel iets van 100 keer had gedaan, maar dat was een complete leugen.”

Een nederig begin

Als sportscarcoureur had Schumacher destijds weinig ervaring in de Formule 1. Lees: helemaal geen ervaring. Hij had wel ervaring in de Duitse Formule 3, waar hij kampioen werd, en won de befaamde Grand Prix van Macau. Daarnaast reed hij in een 912 pk sterke 5 literturbo Mercedes C-Group, maar dus géén Formule 1-auto. Om hem al wat op snelheid te brengen kreeg hij op het Britse Silverstone een test aangeboden. Hij reed daar uiteindelijk slechts twintig ronden, al waren die goed genoeg voor een positieve indruk bij Jordan.

Michael Schumacher Jordan 191

Om het verhaal van zijn nederige begin in de Formule 1 af te makenm verkende Schumacher het circuit in de Belgische Ardennen, beroemd om de bochten Eau Rouge-Raidillon en Pouhon, op zijn opvouwbare fiets en verbleef hij dat weekend in een jeugdherberg. Daarna hield de nederigheid op. In de kwalificatie liet hij direct een sterke indruk achter. Schumacher kwalificeerde zich vier posities beter dan zijn zeer ervaren teamgenoot Andrea de Cesaris, die er op dat moment 165 races op had zitten. Veel mocht het echter niet baten. De jonge Duitser lag al na enkele honderden meters uit de race. Hij had met al zijn onervarenheid zijn koppelingsplaat verbrand op weg naar Eau Rouge en moest de Jordan 191 naast de baan parkeren.

Benetton loert, Ferrari viert hoogtijdagen

Zijn avontuur bij Jordan zou slechts voor die ene race duren. Hij kwam direct in de belangstelling van het Benetton Formule 1-team te staan, maar ook andere teams stonden in de rij. Schumacher zou in de Italiaanse Grand Prix op Monza uiteindelijk in de Benetton stappen. Het zou de start van een succesvolle samenwerking zijn, die in 1994 bekroond werd met de allereerste wereldtitel voor de Duitser. Ook het jaar daarop won hij het kampioenschap met Benetton. Bij Ferrari zou hij met vijf wereldtitels echter zijn meeste successen behalen. De jaren 2000-2004 waren de hoogtijdagen van Ferrari, dat in 2007 met Kimi Räikkönen voor het laatst Formule 1-kampioen werd.

Michael Schumacher Jordan 191

Schumacher keert terug

Schumacher kondigde in 2006 zijn afscheid aan, maar keerde vier jaar later terug in de sport waar hij zo verliefd op werd. Hij reed drie jaar lang voor het team van Mercedes, dat destijds nog zeker niet zo dominant was als nu. Het had net het succesvolle Brawn GP, dat in 2009 kampioen werd met Jenson Button, overgenomen en begon dus net pas aan de eerste stappen. Schumacher kwam met Mercedes tot één poleposition in Monaco in 2012, die overigens niet veel waard was vanwege een gridstraf van vijf plaatsen, en één podium in de Grand Prix van Europa, op het stratencircuit van Valencia. Op dat inmiddels verstofte circuit stonden drie grootmachten van de Formule 1 op het podium: Fernando Alonso als racewinnaar, Kimi Räikkönen en Michael Schumacher stonden aan weerszijden.

Michael Schumacher Jordan 191

Jordan van Schumacher te koop

Een rare samenloop van omstandigheden zou dus ten grondslag liggen aan de carrière van wat de succesvolste Formule 1-coureur ooit zou worden. Al is Lewis Hamilton, die ook op zeven titels staat, hard op weg om die eretitel over te nemen. Met deze achtergrond in de gedachten is dit al met al een zeer bijzondere auto te noemen die een enorme impact heeft gehad op de Formule 1. En deze kan dus binnenkort van jou zijn. De Jordan 191 van Michael Schumacher staat namelijk te koop bij Speedmaster. Deze moet 1,25 miljoen pond, zo’n 1,45 miljoen euro, opleveren. Voor dat geld is de auto wel compleet. De Ford V8-motor ligt nog steeds in de groen-blauwe bolide en reed dit jaar op het circuit van Donington nog wat rondes, dus werken doet-ie zeker nog.

Michael Schumacher Jordan 191

Gouden tijden voor verzamelaar

Het zijn gouden tijden voor de verzamelaar van Formule 1-auto’s. Onlangs werd aangekondigd dat de McLaren MP4-25A van Lewis Hamilton onder de hamer gaat. Voordat hij de – achteraf – zeer succesvolle overstap maakte naar het team van Mercedes, was de Brit lange tijd verbonden aan McLaren. Hij werd daar door Ron Dennis, de baas van McLaren, binnengehaald als talent en mocht in 2007 naast Fernando Alonso rijden. In 2008 werd hij wereldkampioen met het Britse team, maar in 2013 besloot hij de – destijds gewaagde – overstap te maken naar Mercedes, dat dus nog niet denderend presteerde.

Deze racewinnende McLaren van Lewis Hamilton kan van jou zijn

Binnenkort kan deze racewinnende McLaren van Hamilton ook van jou zijn. Als je een grote portemonnee hebt, tenminste. Deze McLaren MP4-25A, waarmee Hamilton de 2010 Grand Prix van Turkije won, wordt door veilinghuis RM Sotheby’s op 17 juli geveild. Zij schatten dat de auto zo’n vijf tot zeven miljoen dollar zal opleveren. Het zou uiteindelijk wel de duurste geveilde Formule 1-auto ooit kunnen worden. Die eer staat nog op de naam van de Ferrari F2002 van Michael Schumacher, die 6,65 miljoen dollar opleverde. Daarbij verbleekt het bedrag van 1,45 miljoen euro voor de Jordan 191.

Jos Verstappens Arrows F1

Naast de Jordan 191 en McLaren MP4-25A kan de verzamelaar ook nog aan de slag met de Arrows F1-bolide waarmee Jos Verstappen in de Formule 1 reed. Het gaat hier om de Arrows A21 uit 2000. In deze oranje-zwarte bolide reden Jos Verstappen en diens -destijds jongere – teamgenoot Pedro de la Rosa. Hoewel deze Arrows in 2000 misschien wel de snelste Formule 1-auto van het veld was, konden ze wat minder indruk maken op de circuit waar meer downforce benodigd is. Verstappen pakte met deze Arrows F1 in totaal vijf punten in dat seizoen. Hoogtepunt was zijn vierde plaats in Monza, mede dankzij de krachtige motor en hoge snelheid op de ‘Temple of Speed’, de bijnaam van het circuit. Verder kenmerkte dat seizoen zich door de grote hoeveelheid uitvalbeurten van het team dankzij mechanische pech.

Arrows F1 van Jos Verstappen kopen? Het kan, maar er zit wel een addertje onder het gras

Arrows A21 - Jos Verstappen - RaceCarsDirect.com - Autovisie.nl

Deze is echter stukken goedkoper dan voorgenoemde Formule 1-bolides. De prijs van deze F1-auto? 155.000 euro. Dat lijkt te mooi om waar te zijn. Het grootste verschil in prijs zit ‘m in de motor. Die heeft de tweedehands Arrows A21 F1-auto namelijk niet. Het is een ‘rollend chassis’, waarbij er dus door de koper nog zelf een motor in gelepeld moet worden. Oorspronkelijk lag hier een Supertec FB02 van Renault in, een V8-motor die 780 pk produceerde. Ook een versnellingsbak moet nog aan het chassis toegevoegd worden voordat je ‘m de sporen kan geven op een circuit.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.