Eerste Nederlandse Nio batterijwisselstation opent binnen een maand in het zuid van het land
Geen Amsterdam, Rotterdam of Utrecht. Nio opent per 1 december het eerste batterijwisselstation in van Nederland in Tilburg.
Toen we vorige maand met de Nio ET7 reden, liet de Chinese fabrikant nog weten het eerste Nederlandse wisselstation in ‘het midden van het land’ te openen. Dit gebeurt nu toch niet.
Eerste batterijwisselstation van Nederland
Opvallend is dat Nio het eerste batterijwisselstation in Tilburg neerzet. De meeste nieuwe (Chinese) autofabrikanten beginnen in de randstad of in het midden van het land.
Vooralsnog kan je enkel met de ET7 bij het Power Swap Station terecht. Niet omdat de ET7 de enige auto is van Nio waarvan het batterijpakket te verwisselen is. Nee, de ET7 is vooralsnog het enige model van Nio waarop je een abonnement kan nemen in Nederland. Een ET7 kopen kan vooralsnog niet.
Maar wat is zo’n swapping station (batterijwisselstation) exact en wat kan je er allemaal mee? Het principe houdt in dat je met je auto naar een geautomatiseerde garage gaat en daar in een paar minuten je accupakket kunt laten verwisselen. Niet alleen door een vol accupakket, maar ook door een groter of kleiner exemplaar als je meer of minder capaciteit nodig hebt.
Zo werkt het Nio Power Swap station
Daarbij kan zo’n swapping station piekstroom opslaan wanneer er meer opgewekt wordt dan verbruikt en op een later moment terugleveren aan het net. In China is de fabrikant een proef gestart met dit idee.
Autovisie ging begin 2022 al langs in Noorwegen om bij het eerste batterijwisselstation van Europa een accu te wisselen. Als testauto werd niet de ET7 maar de ES8 gebruikt, een grote elektrische SUV van het merk. Sjors ten Tije legt je in onderstaande video uit hoe het batterij wisselen exact werkt en waarom dit Nio in een unieke positie kan brengen.