Eerste waterstof taxivloot van Nederland een feit in Den Haag
Op waterstof rijden is nog niet helemaal onomstreden, maar er zitten ook voordelen aan elektrisch rijden op waterstof. Van die voordelen lijkt de gemeente Den Haag erg overtuigd, want zij zorgen voor de eerste Nederlandse taxivloot op waterstof met 35 exemplaren van de Toyota Mirai.
Den Haag
Toyota mag dan claimen de eerste te zijn met een taxivloot op waterstof, in Rotterdam worden al een paar jaar exemplaren van de Hyundai ix30 Fuel Cell ingezet als reguliere taxi. Dit wordt gedaan door de Rotterdamse Mobiliteit centrale. Het zijn dus niet de eerste taxi’s, maar een hele vloot hebben we nog niet eerder gezien. In de gemeente Den Haag gaan de Toyota’s Mirai onder de naam AV 070 aan de slag bij Noot Personenvervoer. Hierdoor is er nu ook een taxivloot in de stad die volledig emissievrij is. De naam van de taxivloot bestaat uit de afkorting AV, wat staat voor Aanvullend Vervoer en het netnummer van Den Haag (070). De waterstofauto’s vallen onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Op jaarbasis maken zo’n 15.000 mensen gebruik van dit type vervoer.
Parijs
Niet alleen in Nederland rijdt een taxivloot op waterstof. In Parijs rijden namelijk al 100 waterstof aangedreven Mirai’s. Volgens Martijn Kersing, directeur Noot Personenvervoer, is het een logische keuze om in te zetten op waterstof: ‘’Onze opdrachtgever eist dat wij 24/7 beschikbaar zijn met onze vloot. Door de grote actieradius van de waterstofauto en het snelle tanken kunnen we dit nu aanbieden’’.
Mirai
De 4,89 meter lange Toyota Mirai kan maximaal 550 kilometer rijden op zijn tanks met een totale inhoud van 122,4 liter. De elektromotor levert 154 pk en 335 Nm. Daarmee gaat de auto net onder de 10 seconden naar de 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 178 km/u. Een waterstofauto is in principe een elektrische auto zonder het zware accupakket aan boord. Door de verbranding van waterstof wordt elektriciteit opgewekt die weer wordt gebruikt om de elektromotor te laten draaien. Het opladen van een ‘normale’ elektrische auto duurt een stuk langer dan het tanken van waterstof, dat te vergelijken is met een tankbeurt van een benzine of diesel.
Toename
Door de verkoop van de taxivloot neemt het aantal verkochte waterstofauto’s in 2019 met 152% toe. Op dit moment is de waterstofauto voor de meeste particulieren nog niet interessant, want er kan nog maar op een aantal plekken in Nederland waterstof getankt worden. In ons land zijn momenteel vier waterstoftankstations operationeel: in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. Dit jaar wordt ook in Den Haag een waterstoftankstation geopend. Er liggen plannen klaar voor waterstoftankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport en Utrecht. In 2020 moeten in ons land op z’n minst twintig waterstoftankstations operationeel zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar