Einde Europese carrière Nissan Note, maar niet in Japan
Het leven van de Nissan Note op de Europese markt is ten einde. De fabrikant verkoopt momenteel de laatste exemplaren. In Japan daarentegen blijft het merk de hoge hatchback trouw en komt het zelfs met een elektrische variant.
De vraag naar compacte MPV’s daalt. Dat is reden voor Nissan om met de levering van de Note in Europa te stoppen voordat het een parkeerterrein vol onverkoopbare auto’s heeft. Aan de ouderdom van het model ligt het in ieder geval niet. De huidige editie is pas sinds 2013 leverbaar, terwijl de eerste generatie uiteindelijk zeven jaar in productie was.
Elektro-aandrijving
In Japan begint de Note aan een tweede leven. De fabrikant introduceert daar een nieuwe versie, de e-Power. Het betreft een elektro-uitvoering. De aandrijflijn bestaat echter uit een elektromotor en een 1.2-benzinekrachtbron. De elektromotor drijft de voorste wielen aan. De verbrandingsmotor fungeert als generator. Eenzelfde techniek paste Opel in de Ampera toe, al maakt de Nissan geen gebruik van een laadstekker.
Tien jaar
De Note e-Power wordt alleen in Japan aangeboden. De techniek zou door Nissan in de toekomst ook in andere modellen worden toegepast. Aan de aandrijflijn is meer dan tien jaar gewerkt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8