Einde Europese carrière Nissan Note, maar niet in Japan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FNissan-Note-ePower-a.jpg)
Het leven van de Nissan Note op de Europese markt is ten einde. De fabrikant verkoopt momenteel de laatste exemplaren. In Japan daarentegen blijft het merk de hoge hatchback trouw en komt het zelfs met een elektrische variant.
De vraag naar compacte MPV’s daalt. Dat is reden voor Nissan om met de levering van de Note in Europa te stoppen voordat het een parkeerterrein vol onverkoopbare auto’s heeft. Aan de ouderdom van het model ligt het in ieder geval niet. De huidige editie is pas sinds 2013 leverbaar, terwijl de eerste generatie uiteindelijk zeven jaar in productie was.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FNissan-Note-ePower-aa.jpg)
Elektro-aandrijving
In Japan begint de Note aan een tweede leven. De fabrikant introduceert daar een nieuwe versie, de e-Power. Het betreft een elektro-uitvoering. De aandrijflijn bestaat echter uit een elektromotor en een 1.2-benzinekrachtbron. De elektromotor drijft de voorste wielen aan. De verbrandingsmotor fungeert als generator. Eenzelfde techniek paste Opel in de Ampera toe, al maakt de Nissan geen gebruik van een laadstekker.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FNissan-Note-ePower-agaa.jpg)
Tien jaar
De Note e-Power wordt alleen in Japan aangeboden. De techniek zou door Nissan in de toekomst ook in andere modellen worden toegepast. Aan de aandrijflijn is meer dan tien jaar gewerkt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FNissan-Note-ePower-aaa.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had