Einde handgeschakelde BMW M5 in zicht
BMW levert de M5 en M6 in de Verenigde Staten met een handgeschakelde zesbak, naast de zeventraps automaat met dubbele koppeling. Als de productie van de auto dit najaar stopt, betekent dat ook het einde van de M5 en M6 met handbak.
De volgende generatie M5 en M6 worden alleen nog leverbaar met een automatische versnellingsbak. Voor Nederland verandert er overigens niets, want in Europa zijn de twee alleen maar te krijgen met de zeventraps automaat met dubbele koppeling. In een gesprek met het Amerikaanse Car and Driver laat de grote baas van BMW’s M-divisie, Frank van Meel, weten dat de vraag naar ‘nul is gedaald’ voor de M5 en M6 met handbak.
Zelf schakelen maakt de M5 en M6 minder snel en minder zuinig. Een sprint naar 100 km/h duurt enkele tienden langer dan bij de automaat. Dat maakt hem overigens nog steeds niet traag: perfect geschakeld doet de M5 met handbak het in 4,5 tellen. In de Verenigde Staten wordt de versnellingsbak trouwens aangeboden als een kosteloze optie voor liefhebbers, de automaat blijft altijd standaard. De volgende versies krijgen dan misschien geen handbak meer, BMW levert nog altijd een handgeschakelde versie van de M2, M3 en M4.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?