Einde van een magisch tijdperk: deze legende zegt vaarwel
Wie van hot hatches houdt, houdt van de Renault Mégane R.S. Na twintig jaar zit z’n carrière er echt op. Helaas, maar gelukkig gaat de Fransoos er met een knal uit.
Renault heeft namelijk het digitale doek van de Mégane R.S. Ultime getrokken. Het gaat om een gelimiteerd uitzwaaimodel van de legendarische hot hatch, dat in de basis ‘gewoon’ een Megane R.S. Trophy is. Maar dan, zoals het een uitzwaaimodel betaamt, net een tikje scherper.
Nieuwe logo voor Mégane R.S.
Laten we beginnen met het uiterlijk. Deze Ultime bevat ten eerste unieke grafische elementen op diens koets. Zie bijvoorbeeld de diamanten, die verwijzen naar het nieuwe logo van Renault. De Fransen voorzien deze Megane R.S. standaard ook van matzwarte striping op het dak, de achterbumper, deuren en spatborden. Die grafische elementen contrasteren stuk voor stuk met de drie beschikbare kleuren voor deze Ultime: Pearl White, Sirius Yellow en Tonic Orange.
Deze Ultime oogt daardoor net iets dikker, maar dat is-ie feitelijk ook. Renault meldt namelijk dat de het koetswerk aan de voorzijde met 6 centimeter is toegenomen. Ook de kont van de Megane R.S. Ultime is wat uitgedijd: die is 4,5 centimeter breder dan de R.S. Trophy. Verder zijn tal van elementen op deze uitzwaai-editie standaard in zwart uitgevoerd. Denk aan de logo’s, deurgrepen, raamomlijsting en wielen.
Laurent Hurgon
In de Renault Mégane R.S. Ultime vinden we onder meer Recaro-stoelen, unieke instaplijsten en een plaquette met het serienummer, net naast de versnellingspook. Ook bevat elk model een handtekening van Laurent Hurgon, die gedurende de gehele carrière van de Mégane R.S. hielp bij de ontwikkeling van de legendarische hot hatch.
Dan het slechte nieuws. Renault gaat niet eindeloos veel exemplaren van deze Mégane R.S. Ultime bouwen. Het model verschijnt in een gelimiteerde oplage. De Fransen bouwen in totaal 1976 stuks van de Ultime. Klinkt misschien als een uit de lucht gegrepen getal, maar dat is het natuurlijk niet. Het aantal is een verwijzing naar het jaar 1976, waarin de afdeling Renault Sport werd opgericht. Dat getal vind je overigens ook terug op de rechterflank van de Mégane R.S. Utlime.
Lekker gemaakt?
Slecht nieuws is er ook op het gebied van de aandrijving. Die verandert namelijk niet ten opzichte van de Mégane R.S. Trophy. Al kunnen we dat geen slecht nieuws noemen, want de 300 pk sterke 1,8-liter viercilinder was in die auto ook al een feest. Oh, en mocht je er eentje willen, dan heb je ook pech. Renault Nederland krijgt geen enkel exemplaar van de 1976 Méganes R.S. Ultime. Niet heel verrassend, daar de R.S. Trophy en zelfs de reguliere Mégane hatchback in ons land al een tijdje niet meer te krijgen is. Wil je in Nederland nog in een Mégane rijden, dan ben je veroordeeld tot de Estate of de elektrische E-Tech Electric.
Renault trekt morgen overigens het fysieke doek van deze Mégane R.S. Trophy. Dat doet het op de Tokyo Auto Salon. Die autobeurs zal de boeken ingaan als de plek waar het laatste R.S.-model van Renault gepresenteerd werd. Elk sportief model van de fabrikant draagt namelijk straks de toevoeging Alpine.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8