Eindelijk in Europa: de nieuwe Jeep Gladiator
In 2018 werd-ie al gepresenteerd, de Jeep Gladiator. Nu is de extremere Wrangler dan eindelijk aangekondigd in Europa. Klanten op ons continent kunnen de prijslijst bij de Jeep-dealer nu dus gaan doorspitten, al is de keuze niet moeilijk.
Wanneer je voor een Gladiator wilt gaan ben je – in Europa – namelijk altijd verplicht om een 3,0-liter diesel V6 te kiezen. Wil je een benzinemotor, dan zal je opzoek moeten naar een model dat oorspronkelijk niet in Europa wordt geleverd.
Benzine
Deze markten krijgen namelijk naast de diesel ook een 3,6-liter V6-benzinemotor met 285 pk. Dit model wordt standaard van een handgeschakelde zesbak voorzien. Deze leuke combi krijgen wij in ons continent niet. De MultiJet V6 – die wij wel krijgen – wordt enkel voorzien van een achttraps automaat van ZF. Deze configuratie levert 264 pk en 600 Nm koppel. Grappig feitje: die 3,0-liter V6 dieselmotor kennen we ook uit de Maserati Ghibli, Levante en Quattroporte.
Wrangler
Kort door de bocht is de Gladiator een Wrangler met 50 cm langere wielbasis en een laadbak. Dit betekent echter niet dat je moet inleveren op terreinkwaliteiten van de iconische Amerikaan. De Wrangler is namelijk een serieuze terreinwagen waarmee je zonder problemen een stevige helling beklimt, en dat geldt in zekere zin ook voor de Gladiator. Hij is voorzien van het Selec-Trac 4×4 systeem en offroad-banden, daarnaast is bijvoorbeeld ook de camera geprogrammeerd om zowel op de weg als daarbuiten gevaar te herkennen.
On road
Hoewel de Jeep Gladiator dus een echte offroader is, zullen de meeste Nederlandse klanten – dat zullen er niet veel zijn, want in ons land kun je ‘m officieel niet eens bestellen – nooit echt de grenzen van de auto verkennen. Geen pobleem, want hij heeft met Android auto, Apple CarPlay, een Alpine-audiosysteem, een 8,4-inch infotainmentscherm en zwartleren stoelen (exclusief voor de Launch Edition) genoeg uitrusting voor dagelijks en regulier gebruik.
Accessoires
Toch geven de beschikbare opties wel iets weg van het karakter van de Jeep. De uitneembare aluminium portieren, de dakdragers en aluminium treeplanken, om er maar een paar te noemen. Ook het audiosysteem op opvallend. Je krijgt namelijk een draadloze speaker bij de Gladiator. Deze is water- en stofdicht en kan dus mee op avontuur de bossen in. Dit accessoire is overigens niet voor niets waterdicht, want de Gladiator is optioneel leverbaar met softtop. Die is natuurlijk zo ontworpen dat-ie geen water doorlaat, al weet je ‘t nooit.
De Gladiator zet deze maand nog voet aan wal in Europa. Prijzen zijn vooralsnog onbekend, maar zoals gezegd komt-ie niet naar onze markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar