Eindelijk: Volkswagen Arteon Shooting Brake verschijnt deze maand
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F1920_arteon-.jpg)
Volkswagen trekt op 24 juni aanstaande het doek van de nieuwe Arteon Shooting Brake. En dat werd tijd.
Begin dit jaar werd duidelijk dat Volkswagen eindelijk werk gaat maken van de Arteon Shooting Brake. Eindelijk, omdat de Duitsers al jaren praten over die specifieke auto. Eind 2016 liet het merk namelijk al weten dat het bezig was met de Shooting Brake. Het zou de auto echter toen nog niet in productie nemen, omdat de reguliere Arteon ‘zich eerst moest bewijzen’. Dat is inmiddels gelukt, en dus is de komst van de grotere Arteon een feit.
Facelift voor Arteon
Op 24 juni zien we de Arteon Shooting Brake dan ook in vol ornaat, al weten we door verschillende schetsen en spionage-foto’s al wel hoe het model eruit komt te zien. Maar dat is niet het enige nieuws. De hele Arteon-lijn, die eigenlijk nu nog maar uit één model bestaat, krijgt een facelift.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F1920_arteon-.jpg)
De vernieuwde Arteon (en dus zowel de Shooting Brake als de Fastback) krijgt een doorlopende led-strip voor de dagrijverlichting, die dus door de grille en over de hele neus van de auto loopt. Ook is de bumperpartij van de auto iets aangepast, met een andere vorm voor de luchtroosters. Op de schetsen die Volkswagen deelt zien we bovendien verschillen tussen het front van de Shooting Brake en Fastback. Of beide carrosserievarianten een eigen bumperontwerp hebben of dat het verschil daarin het resultaat is van een ander uitrustingsniveau (in de grille van de Shooting Brake is het R-logo te zien), is nog niet duidelijk.
Interieur
Verder meldt Volkswagen dat er vooral in het interieur veel verandert voor de Arteon. Het merk spreekt van ‘een compleet nieuwe cockpitlay-out’ met daarin het nieuwste infotainmentsysteem. Nieuw zijn ook de autonome rijhulpsystemen die tot een snelheid van 210 km/h hun werk kunnen doen.
Ook onder de motorkap staat er het nodige te gebeuren. Details geeft Volkswagen niet, maar het spreekt wel over een betere efficiëntie in combinatie met een hogere trekkracht. We verwachten dus dat – geheel in lijn met de huidige trend – alle motoren straks worden voorzien van milde hybride-techniek. Meer details over nieuwe aandrijflijnen, het interieur en de Shooting Brake kunnen we in de aanloop naar 24 juni verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had