Hier wordt al synthetische brandstof gemaakt en getankt
Elektrisch rijden is de toekomst, volgens veel automerken. Ook Porsche is aan het elektrificeren. Toch zet de autofabrikant uit Stuttgart niet volledig in op EV’s en is het druk met synthetische brandstoffen.
Porsche liet in april van dit jaar weten 75 miljoen euro te investeren in een HiF Global LLC. Die partij is verantwoordelijk voor de bouw van een pilotfabriek omtrent e-fuels in Chili. De eerste fabriek is nu officieel geopend.
Porsche tankt synthetische brandstof in 911
Met een Porsche 911 wordt de eerste brandstof bij de locatie getankt door Barbara Frenkel en Michael Steiner, leden van de Raad van Bestuur van Porsche.
“Het potentieel van eFuels is enorm. Er zijn momenteel wereldwijd meer dan 1,3 miljard voertuigen met verbrandingsmotoren. Veel daarvan zullen de komende decennia op de weg blijven en eFuels bieden de eigenaren van bestaande auto’s een bijna CO2-neutraal alternatief. Als fabrikant van krachtige, efficiënte motoren beschikt Porsche over een breed scala aan knowhow op het gebied van brandstoffen”, zegt Michael Steiner.
De fabriek in Chili moet in de pilotfase zo’n 130.000 liter brandstof gaan produceren. In eerste instantie kunnen burgers de brandstof niet tanken, maar wordt het gebruikt voor de Porsche Mobil 1 Supercup en bij verschillende Porsche Experience Centers. Dit om aandacht te krijgen voor de synthetische brandstof.
550 miljoen liter
Na de testfase, rond 2025, draait de fabriek een constante productie van 55 miljoen liter per jaar. Ongeveer twee jaar later is de fabriek naar verwachting goed voor 550 miljoen liter synthetische brandstof per jaar.
Synthetische brandstof geen vervanging voor elektrisch rijden
Hoewel synthetische brandstof de CO2-uitstoot van voertuigen met een verbrandingsmotor erg kan beperken, zal het elektrisch rijden niet vervangen. “Porsche werkt aan een CO2-neutrale balans in de hele waardeketen in 2030. Dit omvat ook een CO2-neutrale gebruiksfase voor toekomstige volledig elektrische modellen”, laat Porsche weten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
-
Deze superzeldzame, straatlegale Le Mans-racer kun jij kopen!
-
Slijp de hooivorken! Deze kinderauto van Porsche zet aan tot roken
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe Porsche [vul in type] is de [vul in superlatief] ooit
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak