Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 16 mrt 2022
Leestijd: 3 minuten

Elektrisch rijden voor particulieren steeds aantrekkelijker

EV’s lijken ook hun weg naar particulieren gevonden te hebben. Uit een onderzoek van Rai Vereniging in samenwerking met BOVAG blijkt dat het aandeel particuliere registraties van elektrische auto’s is gegroeid naar 21%. Drie jaar geleden was dit slechts 12%.

Aankoopsubsidie

Volgens de twee organisaties speelt de, in juli 2o2o geïntroduceerde, aankoopsubsidie hierbij een belangrijke rol. De overheid heeft om de aankoop van elektrische auto’s te stimuleren de ‘Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren‘ (oftewel, SEPP), in het leven geroepen. In 2022 staat de teller op 71 miljoen euro dat uitgekeerd kan worden aan particulieren die een splinternieuwe EV willen kopen óf leasen. Voor de occasionmarkt is er 20,4 miljoen euro vrijgemaakt. Bij de aankoop van een nieuwe auto bedraagt de aankoopsubsidie een eenmalige uitkering van 3350 euro en 2000 euro voor een tweedehands exemplaar.

Auto van het Jaar 2022
De zeven finalisten van de ‘Car of the Year’ verkiezing. Allemaal leverbaar met een elektrische aandrijflijn.

Op dit moment is het potje nog voor ongeveer de helft gevuld. Er is namelijk nog ruim 10,9 miljoen euro beschikbaar. Met het potje voor de nieuwe EV’s gaat het een stuk harder. Daarvan kan nog 28,3 miljoen euro uitgekeerd worden. Fors minder dan de helft dus. Mocht je nou zelf gebruik willen maken van deze subsidie heb je nog tot 31 december 2024 de tijd. We adviseren je om vroeg in het jaar een aanvraag te doen, want de subsidiepotjes blijven vaak niet lang gevuld.

Subsidiepot elektrische auto’s zit nog aardig vol

Niet meer zo duur

Ook de instapdrempel voor een EV is door de jaren heen aanzienlijk lager geworden. De gemiddelde prijs van een elektrische auto’s is fors gezakt waardoor het voor meer mensen makkelijker is om de overstap te maken. Die aanschafprijs is echter nog steeds redelijk fors, in 2021 gemiddeld nog zo’n 51 duizend euro. In 2016 was dat nog 79 duizend euro. Dat kunnen we dus gerust een verbetering noemen. Deze trend zal zich voorlopig nog even doorzetten als we het onderzoek van BloombergNEF moeten geloven. Elektrische auto’s zouden in 2027 zelfs goedkoper moeten zijn dan auto’s met een conventionele aandrijflijn. Dit is volgens de experts te danken aan de vereenvoudiging van de productielijnen en de kosten van batterijen.

Dacia Spring Electric

Daarnaast doen ook steeds meer betaalbare modellen hun intrede op de markt. Denk bijvoorbeeld aan de Dacia Spring, een volledig elektrische auto waar je maar 18.750 euro voor moet aftikken. De prijsdaling zorgt ook voor een verschuiving in segmenten. Volgens RAI Vereniging en Bovag was het luxe segment in de periode 2013 tot 2018 verantwoordelijk voor de meeste registraties van elektrische auto’s. Momenteel zijn auto’s uit het C- en D-segment het populairst.

Autoregistraties Kia Niro
De Kia e-Niro (C-segment) was een van de best verkochte EV’s in 2021

Klimaatdoelstellingen

In 2030 moet Nederland 55 procent minder uitstoten. Elektrisch rijden zou één van de middelen moeten zijn om ons daar bij te helpen. In Autovisie #5 spraken wij met Marina van Helvoort, directeur van Vereniging Elektrisch Rijden (VER). Volgens Van Helvoort is er nog genoeg te doen om dit te halen. “Vanaf 2030 wil de overheid alleen nog elektrische voertuigen toestaan, maar als het in dit tempo doorgaat, gaan we dat niet halen. De afbouw van stimulering gaat nu veel te snel.” Ze refereert daarmee aan de aankoopsubsidie van EV’s die nu in 2025 al afloopt. “En er is nog heel veel onduidelijk over wat er na 2025 gaat gebeuren. Wat gaan we bijvoorbeeld doen met de wegenbelasting? Er zijn nu nog geen concrete plannen. En we pleiten ook voor regelgeving wat betreft de auto van de zaak, die rond 2025 volledig elektrisch moet zijn”, aldus Van Helvoort.

Tiktok, Auto van het Jaar 2022 duo 2
Links de Hyundai Inoiq 5 en rechts de Auto van het Jaar 2022, de Kia EV6

Ze heeft er dus een hard hoofd in dat we de doelstellingen gaan halen, als we op de huidige voet verder gaan. RAI Vereniging en BOVAG deelt samen met de ANWB, VNA en Natuur en Milieu deze visie. Zij hebben namelijk de handen ineen geslagen om een ‘autobelastingplan‘ samen te stellen waarbij de nieuwverkoop voor zowel zakelijk als particulier gestimuleerd blijft, tot 2030. Naar eigen zeggen zal dit ook zorgen voor een “gezonde tweedehands markt”.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.