Elektrische Abarth 500 in de maak
Fiat staat op het punt om een elektrische Abarth 500 aan te kondigen. Dat meldt de Britse website Autocar.co.uk. Een te verwachten ontwikkeling nadat moederbedrijf Stellantis onlangs bekendmaakte voor 2030 volledig te willen elektrificeren.
Meerdere modellen?
De baas van het merk, Olivier François laat aan Autocar weten dat hij verwacht dat er op een gegeven moment tussen de één en drie Abarth modellen tegelijk in omloop zullen zijn. Waarvan er dus minimaal één elektrisch is. “Anderhalf jaar geleden zei ik dat het niet zo moeilijk zou zijn om een Abarth versie van de elektrische 500e te maken. Elektrische auto’s zijn al zo leuk om te rijden. Het goede nieuws is dat we er al actief mee bezig zijn en als het eenmaal bevestigd is, kan het snel gaan”, laat François weten.
Moeilijkheden
Het blijkt echter helemaal niet zo simpel te zijn. “Het slechte nieuws is dat het moeilijker is dan ik dacht.” De huidige 500e gaat van 0 naar 100 in 9,0 seconden en heeft een topsnelheid van 150 kilometer per uur. Daarnaast heeft de auto een vermogen van 87 kW (118 pk). Niet echt cijfers waar je als Abarth liefhebber snel van onder de indruk raakt. Bij een Abarth moet dat opgeschroefd worden en dat brengt moeilijkheden met zich mee. Merkt ook Olivier François.
“Als je een échte Abarth wil maken, is het niet dezelfde elektrische aandrijflijn. Als hij eenmaal de kracht en koppel heeft die je wil, is het niet meer dezelfde aandrijflijn, noch dezelfde transmissie en remmen. De hele situatie moet aangepast worden,” aldus François.
Geluid
François is ook enthousiast over het geluid dat de 500 zal kunnen produceren. “Het gaat fantastisch worden. Het geluid zal heel interessant zijn. Je kunt kiezen of je hem stil wil laten rijden of niet.”
Een tijd geleden gaf Abarth al een inkijkje in hoe zo’n auto zou kunnen klinken. Ze nodigden hun volgers uit om een online enquête in te vullen waarin ze duidelijk maken welk geluid ze willen dat de ‘AVAS’ krijgt. AVAS staat voor Acoustic Vehicle Alert System. Dit systeem is ontwikkeld om elektrische auto’s wat kenbaarder te maken in he verkeer door middel van geluid.
Dit bericht op Instagram bekijken
Dit laat zien dat de Abarth community een belangrijke rol speelt in het ontwikkelingsproces van de 500. “als het op marketing aankomt, is het een compleet verschillend merk ten opzichte van Fiat. Fiat fans zouden geen Abarth kopen en vice versa. Het is in principe één auto met twee verschillende doelgroepen. We gaan gebruik maken van deze gemeenschap. Social media is daar perfect voor,” aldus François.
Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat we een hele pikante versie van de 500e kunnen verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace