Elektrische Artega GT heet Scalo
Daar is de nieuwe Spyker B6 Venator… uhm… de kersverse Artega. Het model heet Scalo en zal op bestelling in een oplage van twaalf stuks worden gebouwd.
Artega maakt op de IAA in Frankfurt zijn comeback. Het Duitse sportwagenmerk ging enkele jaren geleden failliet, maar een nieuw management gaat verder waar de vorige eigenaar gebleven was. En dat was bij een elektrische versie van de Artega GT.
Deze Scalo oogt dan ook nauwelijks anders dan dat model. De 3,6 liter V6 Volkswagen-motor heeft echter plaatsgemaakt voor twee elektromotoren en een accupakket. De elektrische aandrijflijn produceert 408 pk en kan korte tijd een piekvermogen van 530 pk leveren.
“De elektrische aandrijflijn kan korte tijd een piekvermogen van 530 pk leveren”
Daarmee is de Artega in staat om in 3,6 seconden van stilstand naar 100 km/h te sprinten, waarmee hij een stuk sneller is dan zijn voorganger met verbrandingsmotor, die 4,8 seconden nodig had. De topsnelheid van de Scalo is begrensd op 250 km/h.
Als het laadniveau van de accu’s onder de vijfentwintig procent duikt, grijpt de elektronische waakhond echter al bij 200 km/h in. Met een volle batterij moet de Artega zo’n 400 km ver komen. Wat de Scalo kost? In Duitsland zo’n 170.000 euro, maar daar komen bij ons nog belastingen op.
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8