Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 4 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter

Elektrische auto hebben een opgegeven rijbereik, maar praktijk wordt dit maar zelden gehaald. Helemaal bij lage temperaturen kan de actieradius enorm teruglopen, zo merkt Autovisie in praktijktesten.

Ook onze Noorse collega’s van Motor.no ondervinden dit. Doordat de winters in Noorwegen een stukje kouder zijn dan in Nederland, zijn de verschillen in actieradius hier nog beter meetbaar.

Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter

Het medium vergeleek 29 elektrische auto’s met elkaar. De EV met de beste actieradius in de winter blijkt de Tesla Model S. De auto verloor ‘slechts’ 16,4 procent van zijn WLTP-range bij temperaturen tussen de -10 en -5 graden Celsius.

Tesla Model S.
Tesla Model S (Afbeelding: Tesla)

De Model S heeft een geclaimde actieradius van 634 kilometer en kwam in de winter 530 kilometer ver. Echter, de Model S komt in theorie nog verder. De Tesla was voorafgaand aan de test maar voor 98 procent opgeladen. De rest van de elektrische auto’s gaven 100 procent acculading aan.

Dacia Jogger Hybrid heeft 900 kilometer actieradius

De meeste elektrische auto’s behaalde tijdens de test in de winter een actieradius die 20 tot 30 procent lager ligt dan volgens WLTP is opgegeven. Een uitschieter is de Mercedes-Benz EQE. Bij deze EV daalde het rijbereik met 33,39 procent. De auto kon nog maar 409 kilometer afleggen terwijl het gebruikelijke rijbereik op 614 kilometer ligt.

Dit is hoe goed EV hun rijbereik behouden met koude temperturen

Het slechts scoort de Toyota bZ4X. Echter, dit model krijgt binnenkort een update. Hoe dit zit, lees je in dit artikel.

Model WLTP-bereik Bereikte actieradius Percentage afwijking, bereik
Tesla Model S Standaard 634 530 −16,40%
Mercedes EQE 300 614 409 −33,39%
BMW i7 xDrive60 595 424 −28,74%
Nio ET7 580 434 −25,17%
BMW i4 eDrive40 565 434 −23,19%
Tesla Model X Plaid 543 444 −18,23%
Nissan Ariya 2WD 533 400 −24,95%
Volkswagen ID.5 Pro 526 378 −28,14%
Bied Han 521 406 −22,07%
Hongqi E-HS9-prototype 120 kWt 515 389 −24,47%
Skoda Enyaq Coupé RS 510 338 −33,73%
Toyota bZ4X 2WD 503 323 −35,79%
Hongqi E-HS9 465 303 −34,84%
Kia Niro EV 460 343 −25,43%
Tesla Model Y 2WD 455 337 −25,93%
Hyundai Ioniq 5 4WD 454 345 −24,01%
Mercedes EQB 250 452 334 −26,11%
MG ZS LR 440 352 -20,00%
JAC e-JS4 433 323 −25,40%
BMW iX1 428 337 −21,26%
Renault Mégane 428 318 −25,70%
MG4 425 338 −20,47%
Kia EV6GT 424 349 −17,69%
BYD Atto 3 420 311 −25,95%
Volkswagen ID. Buzz 408 310 −24,02%
MG5 380 313 −17,63%
MG Marvel R 370 308 −16,76%
Maxus Euniq6 354 317 −10,45%

Eindelijk 400 kilometer actieradius! DS 3 E-Tense review (2023)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.