Daimler-baas: ‘Elektrische auto moet minstens 500 km bereik hebben’
Elektrische auto’s worden pas echt bruikbaar als ze een actieradius van minimaal 500 km hebben. Dat heeft Daimler-directeur Dieter Zetsche gezegd op de Autosalon van Genève.
Zetsche benoemde echter dat actieradius alleen het grote publiek niet zal overhalen om massaal voor elektrische auto’s te kiezen. Volgens hem moet ook de kosten van batterijen drastisch naar beneden.
LEES OOK: ONDER DE HAMER – MERCEDES-BENZ STIRLING MOSS VAN 2,5 MILJOEN
Momenteel liggen die op ongeveer 155 euro per kilowattuur, becijferde Zetsche. Een prijs die volgens hem tussen de 100 en 120 euro per kilowattuur moet komen te liggen om elektrische auto’s concurrerend te maken.
Kijk hieronder voor het bereik van alle momenteel in Nederland leverbare elektrische auto’s (het zijn NEDC-cijfers en dus theoretisch):
- Tesla Model S 90D – 550 km
- Kia Soul EV – 212 km
- Renault Zoe – 210 km
- Nissan Leaf 30 kW – 200 km
- Volkswagen e-Golf – 190 km
- Mitsubishi i-MiEV – 160 km
- Volkswagen e-Up – 160 km
- BMW i3 – 150 km (zonder range extender)
- Citroën C-Zero – 150 km
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?