Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
Parkeren, de stekker uit de achterklep halen, de stekker aan twee kanten inpluggen en de laadpas scannen. Het opladen van je elektrische auto kost je een paar minuten. Althans, als je jouw EV niet draadloos oplaadt. Hoewel dit nog als toekomstmuziek klinkt, kan dit sneller dan je denkt.
Tuner Abt is samen met WiTricity bezig om EV’s draadloos op te laden. Zo ingewikkeld lijkt dat niet te zijn, je telefoon kan immers ook draadloos opladen.
Volgend jaar al een draadloze oplader
Abt en WiTricity werken aan draadloze opladers voor elektrische auto’s. Volgend jaar moet je al een EV om kunnen bouwen om draadloos op te laden. De eerste elektrische auto die geschikt kan worden gemaakt voor draadloos opladen, is de Volkswagen ID.4.
Zo werkt een elektrische opladen voor je elektrische auto
Er wordt aan de wall box een plaat toegevoegd die op de grond ligt. Middels een spoel die in de bodem van de auto is gemaakt – en aan het oplaadsysteem van de auto gekoppeld wordt – laadt de ID.4 draadloos op. De afstand tussen beide spoelen moet 10 tot 25 centimeter zijn.
WiTricity had in 2022 al een werkende elektrische auto met draadloze oplader rondrijden. Ook Volvo was er druk mee.
https://www.autovisie.nl/nieuws/kost-het-accu-elektrische-auto-vol-te-laden/
Opvallend is dat Abt en WiTricity stellen dat een draadloze opladen ongeveer net zo efficiënt is als een oplader met stekker. Bij smartphones is het zo dat opladen met een kabel vooralsnog sneller is. Abt en WiTricity claimen echter dat je tot 100 kilometer per uur kan bijladen. Aan de thuislader kan je met de kabel de VW ID.4 met maximaal 79 kilometer per uur laden, met een draadloze lader gaat dit naar verwachting in ieder geval niet sneller.
Hoe snel zo’n draadloze lader uiteindelijk exact is, moet nog blijken. Ook de prijs van een draadloze oplader voor je elektrische auto, is nog onduidelijk.
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt