Elektrische auto eist een vijfde op in 2020
Dat de elektrische auto in 2020 opnieuw aan terrein heeft gewonnen, deelden we gisteren al. Bovag en RDC delen nu de definitieve cijfers omtrent de registraties van nieuwe elektrische auto’s in 2020.
Daaruit blijkt dat er het afgelopen jaar 73.057 nieuwe elektrische auto’s van een kenteken zijn voorzien. In 2019 waren dat er nog 61.547. De stijging is natuurlijk makkelijk te verklaren. Enerzijds door de nog altijd groeiende interesse in EV’s (door onder andere het bijtellingsvoordeel in de zakelijke markt), anderzijds door het steeds groter wordende aanbod van elektrische auto’s. De elektrische auto nam in 2020 daarom een marktaandeel van 20,5 procent in, als we kijken naar nieuw geregistreerde voertuigen. Kijken we naar het gehele Nederlandse wagenpark, dan ligt het marktaandeel van elektrische auto’s een heel stuk lager.
Benzine daalt
Andere aandrijflijnen moeten dus een deel van hun marktaandeel inleveren. In 2020 kregen 205.207 nieuwe benzine-auto’s een kenteken, waardoor hun marktaandeel 57,6 procent bedroeg. Dat was een jaar eerder nog 71 procent. Diesels leveren ook flink in: waar ze vorig jaar nog een marktaandeel van 7,3 procent hadden, bedroeg dat in 2020 3,6 procent. In totaal kregen 12.983 nieuwe zelfontbranders vorig jaar een gele plaat. LPG-auto’s kenden wél een opleving, van 520 registraties in 2019 naar 2037 in 2020. Die stijging is vooral te danken aan het aanbod van Dacia, dat onder andere een LPG-versie van de Sandero lanceerde.
Elektrotechniek is en blijft dus de grote winnaar, ondanks een zwaar jaar voor de autobranche. Ook het aantal registraties van hybrides groeide flink tot een totaal van 62.569, waardoor dat type aandrijflijn 17,6 procent van het marktaandeel kan opeisen.
Bijtelling
Net als in 2019 was ook in 2020 december dé maand voor de elektrische auto’s. Door de wijzigingen in de bijtellingsregels vanaf 1 januari 2021, waren met name zakelijke rijders erop gebrand om nog vóór het einde van het jaar hun lease-auto op kenteken te krijgen. Anderzijds is dat ook interessant voor de voertuigbranche. Elektrische auto’s die in 2020 op kenteken zijn gezet maar pas in 2021 worden verkocht, kunnen door zakelijke rijders nog voor het lagere tarief (8%) worden gereden. Daarom zijn dergelijke modellen ook interessant voor autobedrijven. Zo’n 13.500 elektrische auto’s kwamen daarom op naam van de voertuigbranche. Leasemaatschappijen registreerden zo’n 33.000 elektrische voertuigen.
De particulier kocht in heel 2020 7500 elektrische auto’s, terwijl bijna 9500 exemplaren de weg via een private lease-constructie naar hun baas vonden. Niet zo vreemd dus, dat het subsidiepotje voor nieuwe elektrische auto’s al leeg is.
Waar de Tesla Model 3 vorig jaar de absolute registratie-topper was, moet-ie die titel nu afstaan aan de gloednieuwe Volkswagen ID.3. Die werd overigens flink minder vaak op kenteken gezet dan de Amerikaanse EV vorig jaar. Die rolde destijds 22.041 keer van de Nederlandse toonbank in 2019, terwijl de ID.3 nu ‘maar’ 10.954 keer van een Nederlands kenteken werd voorzien.
Populairste elektrische auto’s in 2020
Desondanks werden er dus meer elektrische auto’s verkocht dan vorig jaar. Dat komt omdat het aanbod flink is gestegen, en de consument dus meer te kiezen heeft. Bovendien verschenen enkele belangrijke modellen pas eind vorig jaar op de markt, waardoor ze nog niet flink vertegenwoordigd waren in de registratiecijfers van 2019. De cijfers van verschillende modellen liggen daarom ook een stuk dichter bij elkaar, zoals je ziet in onderstaande lijst:
- Volkswagen ID.3: 10.954 stuks
- Tesla Model 3: 8369
- Hyundai Kona: 7760
- Kia Niro: 6474
- Audi E-tron: 3764
- Volkswagen e-Golf: 3049
- Polestar 2: 2951
- Volvo XC40: 2590
- Volkswagen ID.4: 2408
- MG ZS EV: 2206