Elektrische auto opladen? Dit kost het in Nederland en het buitenland
Het rijden en opladen van een elektrische auto lijkt altijd goedkoper dan een benzine- of dieselauto. Toch verschillen de prijzen van een volle accu enorm in verschillende landen. We hebben een overzicht.
In Nederland is het vooralsnog goedkoper om de accu van een elektrische auto op te laden dan om een volle tank benzine of diesel te halen. Zelfs als er langs de snelweg geladen wordt, waar de prijzen enorm veel hoger liggen dan aan de stopcontact thuis. En dan hebben we het alleen nog maar over Nederland. De stroomprijzen verschillen enorm per land, dus een Tesla Model S opladen in Chili kost maar een fractie van wat een Deen ervoor betaalt.
Tesla
Het verschil tussen die twee landen bedraagt €24,03. Uit onderzoek van Compare the Market blijkt namelijk dat Denen het meest per geladen kilowatt betalen. Ze moeten gemiddeld €0,30 per kWh neerleggen terwijl de Chilenen niet meer dan € 0,06 per kWh kwijt zijn. Zij zijn dan ook maar € 6,23 voor een volle Tesla Model S kwijt (de auto waarmee het onderzoek is gedaan). Nederland valt met een prijs van € 0,18 per kWh mooi in de middenmoot van de 36 gecheckte landen. We eindigen op de 19de plaats.
Beperkt
Helaas gaat het hier wel om een vrij beperkt onderzoek. Superchargers en openbare laadpalen of laadstations langs snelwegen zijn niet meegenomen. En juist daar variëren de prijzen voor een kWh enorm. Bij een laadstation van Fastned kun je al snel € 0,59 per kWh betalen terwijl Tesla bij een Supercharger tussen de 24 en 30 cent per kWh vraagt.
Desalniettemin is het leuk om te zien hoever stroomprijzen uit elkaar kunnen liggen. Hieronder vindt u het complete overzicht van alle landen.