Elektrische auto-rijders snappen kW niet. Noem vermogen toch pk!
Elektrische auto’s zorgen voor verwarring bij het koperspubliek. Want hoe zit het toch allemaal? Batterijcapaciteit druk je uit in kWh, laadvermogen in kW en het vermogen van elektromotoren ook in kW.
Bijna 85 procent van de huidige en toekomstige EV-rijders wil het vermogen van elektrische auto’s daarom het liefst in pk zien, blijkt uit onderzoek van het EV Jaarboek. Dat is een waarde die ze al kennen van brandstofauto’s en waarmee ze gemakkelijk modellen met elkaar kunnen vergelijken.
Snellaadtijd elektrische auto van 20 tot 80 procent
Sowieso zorgen elektrische auto’s voor veel onduidelijkheid. En dat komt deels door de fabrikanten. Sommige geven een snellaadtijd van 20 tot 80 procent op (die is bij veel EV’s een half uur), anderen weer van 10 tot 80 procent of van 10 tot 90 procent. Meer dan een derde van de ondervraagden wil graag dat er een standaard komt.
Nieuw record! De snelste elektrische auto ter wereld gaat 412 km/h
Fabrikanten communiceren piekvermogen
Ook lastig is dat elektrische auto’s niet met een constante snelheid laden. Leg je een EV aan een snellader, dan piekt hij vaak bij 20 tot 40 procent batterijniveau, waarna de snelheid langszaam naar beneden gaat. Fabrikanten communiceren altijd het maximum, bijvoorbeeld 270 kW voor de Porsche Taycan, maar dat wordt vaak slechts kort gehaald.
Hoe zit het nou met bruto- en nettocapaciteit?
Waar consumenten ook nog weinig van snappen is de capaciteit van een batterij. Inmiddels geven de meeste merken de bruto- en nettocapaciteit op. Nuttig is alleen die laatste, want dat is de capaciteit die daadwerkelijk beschikbaar is voor het rijden. Vier op de vijf respondenten wil dan ook graag dat alleen de nettocapaciteit wordt gecommuniceerd.