Elektrische-autokopers vinden online bestellen niks! Willen naar de dealer
Fabrikanten van elektrische auto’s gaan langzaam toe naar een verkoopmodel met minder dealers of zelfs geen dealers. Een Tesla kun je alleen op de website bestellen en ook Polestar wil toe naar online only. Maar (potentiële) EV-kopers moeten daar vooralsnog niets van hebben. Uit een onderzoek blijkt dat 74 procent van de respondenten het liefst gewoon naar de dealer gaat.
Op zich logisch, vinden wij. Een auto is een grote aankoop, die je het liefst van binnen en van buiten in levenden lijve wil zien. Je wilt erin zitten, eraan voelen, eraan ruiken, ermee rijden. En daarmee zijn de 1289 deelnemers van de 2022 EVForward Dealer DeepDive het mee eens. Ze werden verdeeld in EV intenders (mensen die een elektrische auto willen kopen), EV opens (mensen die open staan voor een elektrische auto) en EV resistants (mensen die het liefst een auto met verbrandingsmotor hebben).
Vooral jongere kopers willen niet per se naar de dealer
Veruit de meeste respondenten gaan het liefst naar de dealer voor de koop van een auto. Deelnemers die al een elektrische auto hebben (88 mensen), EV intenders en jongere kopers zijn het meest bereid om online direct met de fabrikant te dealen.
Subsidie elektrische auto 2023 – Minder geld beschikbaar voor nieuwe EV’s
De overgrote meerderheid van de respondenten (71 procent) zou het Tesla-servicemodel niet accepteren, waarbij je voor onderhoud of reparatie een extern callcenter moet bellen. Ook vindt 55 procent het niet fijn als een merk slechts enkele dealers op selecte locaties heeft.