Elektrische BMW i7 trotseert de sneeuw
Volgend jaar kunnen we het volgende elektromodel van BMW verwelkomen. De i7 verkent in deze wintermaanden alvast de kou in Lapland.
BMW stuurt vandaag een hele rits aan foto’s van de BMW i7 de wereld in. Van een gecamoufleerde i7, dat wel. De autobouwer is voornemens om de auto volgend jaar aan het publiek te tonen, als ook de nieuwe en reguliere 7-Serie op de rol staat. Autovisie heeft vernomen dat we die de auto’s in april van 2022 kunnen verwachten.
Andere filosofie
Met die elektrische versie richt BMW zijn pijlen uiteraard op de Mercedes EQS. Het is dé concurrent voor de i7, net zoals de S-Klasse de concurrent voor de 7-Serie is. Het duel tussen de twee wordt een spannende, daar beide merken voor een andere filosofie hebben gekozen.
Mercedes bouwt de EQS immers op een bodemplaat die specifiek voor elektrische auto’s is ontwikkeld. Ook is het koetswerk van de elektrische variant compleet anders dan die van de reguliere S-Klasse. Stuk voor stuk zaken die de efficiënte en packaging van de auto ten goede komen. De EQS is immers getekend volgens het ‘one bow-principe’ en is als het ware een gestroomlijnde zetpil, met een lage Cw-waarde als gevolg.
Power of choice
BMW kiest in het geval van de aankomende i7 voor het ‘power of choice-principe’. Dat wil zeggen dat men in München één bodemsectie gebruikt voor alle varianten van de 7-Serie. En dus ook voor de elektrische variant. Dat deed het eerder al met de iX3 en i4. Op die manier kan BMW makkelijker inspelen op de vraag vanuit de markt en kan het de auto’s op een zo efficiënt mogelijke manier bouwen. Toch profiteert de auto dan niet van de voordelen van een platform dat is geoptimaliseerd voor een elektro-auto.
Overigens gebruiken beide merken ‘elkaars’ filosofie. De EQA, EQB en EQC van Mercedes delen hun bodemsecties met de conventionele varianten. De BMW iX heeft juist weer een specifiek elektro-platform.
Wat voor aandrijflijn BMW in de aankomende i7 lepelt, is nog niet duidelijk. Het is echter waarschijnlijk dat het gebruik gaat maken van de beproefde techniek die het nu al in de iX3, i4 en iX gebruikt. In dat laatste topmodel ligt een batterijpakket dat maximaal 105,3 kWh meet. Dat is in de flinke SUV goed voor 630 elektrische kilometers volgens de WLTP-cyclus. Twee elektromotoren zorgen samen voor meer dan 500 pk. Het is dus nog even gissen, al geeft BMW in dit vroege stadium traditiegetrouw al wel informatie over het verbruik van de i7. Dat komt uit op 19,5 tot 22,5 kWh per 100 kilometer. Mercedes geeft voor de krachtigste EQS een verbruik van 18,4 kWh per 100 kilometer op.
Wintertest
BMW is momenteel in ieder geval druk bezig in het Zweedse Arjeplog, waar het uitgebreide wintertests uitvoert met de i7. Meer beelden zien we vast begin volgend jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce