Deze elektrische brandweerauto is ook een zelfontbrander
Elektrische auto’s zien we steeds meer in het dagelijks verkeer, maar veel hulpdiensten rijden nog met dieselmotoren rond. Deze Amerikaanse brandweerauto rijdt in principe elektrische, maar mochten de accu’s leeg zijn, dan krijgt hij hulp van een dieselmotor.
De brandweerwagen heet de Rosenbauer RTX. Het model rijdt in de basis elektrisch door middel van twee elektromotoren, die tot 360 kW (zo’n 490 pk) kunnen leveren aan tijdelijk peak-vermogen. Bij dagelijks gebruik, is er 260 kW (354 pk) tot beschikking van de bestuurder.
Elektrische brandweerauto heeft een gigantisch accupakket
Het accupakket van de ‘elektrische’ brandweerwagen is gigantisch en heeft een capaciteit van 132 kWh. In verhouding: de Tesla Model 3 Long Range heeft een 75 kWh accupakket. Hoe ver de elektrische brandweerauto met deze accu’s kan rijden, laat de fabrikant niet weten.
Is de accu leeg, dan kan je de brandweerauto opladen met een kabel. Dit is voor een brandweerauto niet altijd handig, het vehikel moet te allen tijde kunnen uitrukken.
Een zelfontbrander aan boord
Daarom heeft de vrachtwagen een zelfontbrander (dieselmotor) aan boord. De zescilinder is afkomstig van BMW en levert een vermogen van 300 pk. Deze paardenkrachten worden niet losgelaten op de wielen, maar zorgen ervoor dat het accupakket – wanneer op 20 procent lading – weer voor 4 tot 6 uur aan elektriciteit heeft, in 45 minuten laadtijd.
Fabrikant Rosenbauer zegt dat “puur elektrisch en emissievrij rijden op korte afstand geen probleem is” voor hun vrachtwagen. In de praktijk rijdt de brandweerauto dus altijd elektrisch, maar in geval van nood kan hij diesel verstoken.
Prijs van de elektrische brandweerauto valt niet mee.
Al deze techniek heeft natuurlijk een prijs, in geval van de elektrische brandweerauto is dat prijskaartje nogal groot. De EV kost 1,2 miljoen dollar (1,14 miljoen euro). Dit is een stuk meer dan een huidige brandweerauto met dieselmotor kost: zo’n 3-4 ton.
Nieuw boetebeleid in Nederland: let wel, je mag nu iets te snel