Bizar – Elektrische busjes jarenlang illegaal op de weg
In Nederland hebben jarenlang illegaal elektrische pendelbusjes voor personenvervoer op de openbare weg gereden. Ze werden niet gekeurd, maar hooguit gedoogd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en politie. Nu stopt het gedogen en verdwijnen de busjes alsnog van de weg.
De busjes rijden in diverse gemeenten in Nederland als aanvulling op of vervanging van het openbaar vervoer. Ze kunnen 7 tot 14 passagiers vervoeren en hebben geen kenteken. De RDW kan de busjes vanwege een Europese richtlijn niet keuren en dus zijn ze simpelweg illegaal, blijkt uit onderzoek van BNR Nieuwsradio.
Politiek wenselijk, dus gedoogd
Volgens de nieuwszender wisten gemeenten maar al te goed dat de busjes niet op de openbare weg mochten. Omdat de ILT en politie echter niet hebben gehandhaafd, werd ontheffing verleend worden. Dat was echter nooit de bedoeling, meldt de Inspectie nu.
Des te opmerkelijker is dat er bewust is gekozen om niet te handhaven. In een interne memo, die in handen is van BNR, staat: ‘Het ligt politiek gevoelig, mede omdat er o.a. gemeentes bij betrokken zijn. Daarnaast is de inzet van elektrische groene voertuigen een maatschappelijk (milieu)vraagstuk.’
Tonnen subsidie
De pendelbusjes zijn van het merk Bringo en rijden onder andere in Beilen, Deventer, Hilversum en Vaassen. Ook in Zutphen stond een initiatief met deze voortuigen op punt van beginnen, maar dat is nu geschrapt. In veel gevallen zijn de projecten door gemeenten ondersteund met tonnen aanloopsubsidie. De busjes dienen als alternatief voor openbaar vervoer, dat in kleinere plaatsen vaak schaars is. Ze worden bestuurd door vrijwilligers en moeten ouderen en minder mobiele burgers helpen zich gemakkelijk te verplaatsen.
Het is geen bus, geen auto en geen bijzondere brommer. Criteria voor keuring zijn er niet en dus kan het voertuig nooit gekeurd de weg op…
De organisatie van de nieuwe elektrische buslijn in Zutphen spreekt van een donderslag bij heldere hemel. Het achterliggende probleem is dat de busjes alleen door de RDW gekeurd kunnen worden als ze als ‘bus’ aangemerkt worden. Dat kan door conflicterende Europese richtlijnen echter niet. Het is ook geen auto of bijzondere brommer, dus zijn er geen criteria om de voertuigen te keuren.
Ongeluk Stint
Dat er nu toch een einde komt aan de elektrische droom, heeft waarschijnlijk te maken met de elektrische bolderkar Stin in 2018, waarbij vier kinderen om het leven kwamen. De nieuwe Wegenverkeerswet moet klip en klaar voorschrijven dat ongekwalificeerde voertuigen nooit en te nimmer onder geen beding op de openbare weg mogen rijden.