Autovisie
Autovisie Nieuws 7 jan 2021
Leestijd: 3 minuten

Elektrische camper in productie bij VDL

Campers zijn zelfs in de winter nog hot en de elektrische auto rukt harder op dan ooit. Reden voor camperspecialist Camperfixx om samen met VDL een elektrische camper te maken op basis van de PSA Toyota bestelbus range.

Universele basis

elektrische camper VDL
Dit zijn nog diesels, maar inmiddels zijn ook elektrische versies in aanbouw bij VDL .

Er is keuze uit vier merken, maar de basis voor de elektrische camper is dezelfde. Dus of je nou kiest voor de Toyota Proace Electric, of de Citroën Jumpy, de Peugeot Expert of de Opel Vivaro de auto is op wat kleine verschillen en de merknaam hetzelfde. Als we de Toyota Proace Electric Worker pakken als voorbeeld, dan zien we dat de aandrijflijn bestaat uit een 100 kW oftwel 136 pk elektromotor met het Extra Range batterij-pakket heeft hij volgens de WLTP-norm een actieradius van zo’n 330 km. Aan de snellader kun je het accupakket in een half uur weer voor tachtig procent ‘vullen’.

Compact maar compleet

Beeld: camperfixx.nl

Het is knap wat er allemaal in zo’n elektrische camperbus past. En daaruit blijkt ook de ervaring van Camperfixx dat door de jaren heen zo slim mogelijke interieurs voor alle mogelijk bestelbussen ontwikkelde. De e-Fixxter heeft een kast, keuken, tafel en een RDW goedgekeurde slaapbank aan boord. Daarnaast is elk hoekje en gaatje benut en zijn er nog bergruimtes waarin onder andere een chemisch toilet past. De bedbreedte is in dit soort campersbussen standaard 112,5 cm maar in de e-Fixxter hebben ze 135 cm weten te realiseren. Naar wens kan daar eventueel nog 15 cm bij. Na de ombouw weegt de camper ongeveer zo’n 250 kg meer als de basis-bus.

Camperbus als enige auto

Omdat de basis een gewone bestelbus is, blijft de 4 tot 5-persoons camperversie ook compact. De lengte van de e-Fixxter, zoals de elektrische camper heet, is nog geen vijf meter. Groot en onhandelbaar kun je hem dus ook niet noemen. Volgens Anno Huidekoper van Camperfixx is hij zelfs geschikt als ‘normale’ auto. “Bijna alle onze klanten gebruiken de bus ook als auto, want hij is niet groter dan een flinke personenauto. Nu de elektrische auto steeds meer terrein wint, willen mensen ook niet met een camper met dieselpluim de Alpen door. De vraag naar campers was vorig jaar enorm en dat is nu zelfs in de winter nog zo”. In deze Corona-tijden wordt de camper als de ultieme cocooning en als een veilige vakantievorm gezien, beaamt de camperexpert.

Gebouwd bij VDL

VDL Nedcar
VDL kennen we als bussenbouwer maar ook als fabrikant van Mini’s en BMW’s. (Afbeelding: ANP / Niels Wenstedt)

Om seriebouw bij de elektrische camper te kunnen waarborgen ging Camperfixx een samenwerking aan met VDL Bus & Coach. Behalve bussen en meer zijn daar nu de eerste elektrische e-Fixxter campers in aanbouw. Er zijn inmiddels al tien elektrische campers besteld, en jaarlijks verkoopt Camperfixx zo’n vijftig (tot nu toe voornamelijk diesels dus) campers. Je kunt ervoor kiezen om je bestelbus zelf om te bouwen met een pakket dat een kleine 15 mille kost, of je laat het door Camperfixx en VDL doen en dan betaal je net geen 21.000 euro. Als je een Proace Electric Worker Extra Range als basisauto neemt, kost die inclusief BTW 47.486,46 euro. Een kant-en-klare e-Fixxter komt zo al met al op ongeveer 70.000 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.