Zie hier de elektrische Honda e:Ny1, de zesde CR-V en de nieuwe ZR-V
Honda trekt in één keer het doek van drie hagelnieuwe SUV’s. Zo worden we voorgesteld aan de zesde generatie CR-V, een gloednieuw model genaamd de ZR-V en de eerste elektrische SUV van het merk: de Honda e:Ny1.
Tsja, hoewel die laatste tongtwister nog klinkt als een naam van een conceptauto, is het dat niet. Alle drie modellen, dus ook de Honda e:Ny1, komen namelijk nog dit jaar op de markt. De elektrificatie van het merk gaat overigens verder dan alleen zijn autotak. Honda presenteerde tijdens hetzelfde event namelijk ook een volledig elektrische scooter: de Honda EM1e:, maar daarover later meer.
Specificaties van de Honda e:Ny1
Bij Honda’s eerste elektrische SUV ben je waarschijnlijk vooral benieuwd naar de specificaties. Hoewel de auto sprekend op de Honda HR-V lijkt, zeggen de Japanners dat de Honda e:Ny1 op een volledig nieuw platform staat dat is ontwikkeld voor EV’s. Daarin ligt een elektromotor voorin. In het geval van de Honda e:Ny1 wordt er ruim 200 pk en 310 Nm koppel naar de voorwielen gestuurd.
Het accupakket onder de auto – letterlijk, want de batterij ligt ontzettend laag boven de grond – is 68,8 kWh groot, waarvan ongeveer 62 kWh bruikbaar is. Daarmee kom je volgens de WLTP-meetmethode 412 kilometer ver. Snelladen kan tot 78 kW, waarmee van 10 tot 100 procent zo’n drie kwartier zou duren. Geen prestaties waar we steil van achteroverslaan. Een andere elektrische B-segment SUV, de Hyundai Kona, lijkt op papier beter te presteren.
Honda CR-V voor het in Europa eerst als plug-in hybride
Naast de Honda e:Ny1 werd ook de zesde generatie CR-V nu ook hier geïntroduceerd. Zoals je in de bovenstaande video kunt zien, heeft het uiterlijk een flinke en welverdiende make-over gekregen. Buiten dat is de belangrijkste verandering dat de Honda CR-V in Europa nu ook als plug-in hybride leverbaar is.
Je hebt dan ook keuze uit twee motoriseringen: de standaard full-hybrid en de plug-in hybride. In beide gevallen ligt er een 2,0-liter viercilinder onder de motorkap. De plug-in hybride heeft echter een grotere en sterkere elektromotor. Bovendien zou deze versie tot 81 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden, zo claimt Honda.
Nieuw model in de vorm van de Honda ZR-V
Honda heeft op dit moment twee SUV’s in zijn gamma: de CR-V en de HR-V. Vanaf de herfst van dit jaar is echter ook een tussenvorm leverbaar: de gloednieuwe Honda ZR-V. Deze C-segmenter moet het gat dichten tussen de CR-V en HR-V. In het kort: onder de kap eveneens een 2,0-liter viercilinder, zij het een andere dan in de nieuwe CR-V. De nieuwe Honda ZR-V is een hybride, maar komt er voorlopig niet als plug-in hybride. Stekkeren is met de ZR-V dus niet aan de orde.
Een vernieuwde CR-V, compleet nieuwe ZR-V en de volledig elektrische Honda e:Ny1 komen de Honda-vloot dus versterken. Maar daar blijft het niet bij. Ook presenteert het merk de Honda EM1e:, wat staat voor Electric Moped 1 als in, de eerste en dan nog een keer Electric om maar te benadrukken dat de scooter elektrisch is. De scooter vertoont overigens Nio-trekjes, want hij komt met een verwisselbare batterij. Met een volle accu rij je ruim 40 kilometer met een snelheid van maximaal 45 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8