Elektrische Maserati GT Folgore: meer dan 1200 pk
In 2023 is het zover, dan geeft Maserati een vervolg aan de Granturismo. Dat de vierzits coupé ook met een elektrische aandrijflijn komt, is bekend. De fabrikant geeft nu aan dat die motorversie liefst 1200 pk sterk wordt. “Minimaal 1200 pk”, zo geeft de fabrikant aan.
Om dat hoge vermogen te bereiken krijgt de Granturismo drie elektromotoren, die over de voor- en achteras zijn verdeeld. Het accupakket komt tussen de assen te liggen, zoals de fabrikant eerder al liet zien middels een opengewerkt platform. Met de elektrische aandrijflijn is de sportcoupé in staat om de sprint 0-100 km/h in minder dan drie tellen af te leggen. De topsnelheid zal zelfs 300 km/h bedragen.
Met V6-motor
Maserati laat aan Autovisie weten dat de Granturismo ook met benzinemotoren leverbaar wordt. Niet alle verkoopmarkten richten zich momenteel volledig op elektromodellen, waardoor de fabrikant de Granturismo ook met verbrandingsmotoren blijft aanbieden. Het merk stelt dat als de consument benzinemotoren blijft kopen, Maserati ze ook blijft maken. Ook na 2030, het jaar waarin de fabrikant een volledig elektrisch modellengamma wil aanbieden. Reken er in ieder geval op dat de GT de Nettuno-motor krijgt, de zescilinder zoals die zijn debuut maakte in de MC20. Of de krachtbron net als in die sportwagen tot 630 pk komt, is nog de vraag. De autobouwer lepelt de V6 ook in de Grecale-SUV, maar daarin wordt de krachtcentrale in vermogen teruggeschroefd tot meer dan 500 pk.
De technische basis van de Granturismo wordt gelegd door het platform van de Grecale, dat op zijn beurt weer is afgeleid van de bodemsectie van de Alfa Romeo Stelvio. Maar net als het platform voor de Grecale is gemodificeerd zal ook de afstelling en calibratie voor de vierpits coupé worden afgestemd op het model. De elektrische aandrijflijn delen de SUV en coupé met elkaar.
Ook als cabriolet
Naast de Granturismo brengt Maserati ook een Grancabrio. De open vierzitter komt net als de coupé in 2023. Het is dan vijf jaar geleden dat de Italianen afscheid namen van de laatste generatie Granturismo en Grancabrio. Die productlijn begon in 2008. De coupé trapte af en kreeg later gezelschap van de open variant.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8