Elektrische muscle car van Dodge verschijnt in 2024
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdodge_challenger_srt_hellcat_redeye_widebody_7_0132001f094e0715.jpg)
Het zal even slikken zijn voor de (Amerikaanse) petrolhead, want de toekomst van Dodge’s Hellcat-uitmonsteringen loopt ten einde. De fabrikant geeft er echter wel een vervolg aan, maar louter met elektrische aandrijflijnen. In 2024 moet de eerste elektrisch aangedreven muscle car van Dodge een feit zijn.
Dodge zal de markt niet overvallen met de elektrokrachtpatser. Het gaat gestaag te werk om het grote publiek psychologisch voor te bereiden op de toekomstige muscle cars. Volgend jaar verschijnt een studiemodel. Naar verluidt zal dat model heel dicht bij het uiteindelijke model staan, al geeft Dodge op dat moment mogelijk alleen de papieren waardes van het concept vrij. Een rijklaar studiemodel is het mogelijk nog niet. Niet dat dat verrassend is, want alle autobouwers brengen dergelijke studiemodellen. Dodge heeft nog twee jaar nodig om de auto daadwerkelijk op de markt te brengen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F10%2Fhellcrate-hellcat-crate-engine.jpg)
Enorme uitstoot
Hij staat gepland voor 2024. Dat is precies een jaar nadat de laatste Hellcat de productielijn heeft verlaten. Die Hellcat-types zijn de hedendaagse krachtpatsers van Dodge. Ze zijn minimaal 700 pk sterk en halen hun trekkracht uit een knoeperd van een V8-motor. Met de bestaande concepten kan het concern niet doorgaan, want door hun enorme uitstoot staan de strepentrekkers op de zwarte lijst. Dodge moet een boete betalen vanwege de CO2-productie van de Hellcats.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F01%2FDodge-Challenger-SRT-Hellcat-Autovisie.nl_.jpeg)
Alfa Romeo
Voor de toekomstige Hellcats -of de naam overleeft is zeer de vraag- ontwikkelt moederbedrijf Stellantis een specifiek elektroplatform. Het is ingericht voor achter- en vierwielaandrijving en de gemonteerde elektromotoren reiken tot vooralsnog 303 kW. Hoewel een Europese carrière niet voor de elektrische Dodge staat gepland, verschijnt het platform an sich wel in Europa op de markt. Onder andere Alfa Romeo gaat er gebruik van maken voor de opvolgers van de Giulia en Stelvio.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had