Elektrische Opel Combo Life-e neemt ook zeven personen mee
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FOpel_514353.jpg)
Bij gebrek aan nieuwe MPV’s werpen de zogeheten Ludospace-modellen zich op als ruimtewagens. Opel doet daar al jaren aan mee en hoopt de punt uit de taart te vergroten door van zijn model ook een elektrische versie aan te bieden. Er is slechts een probleem.
Opel staat niet alleen met een elektrisch aangedreven versie van zijn Ludospace, de Combo. Het merk teert voor de ontwikkeling en productie van het ruimtewonder op het moederconcern dat onder zijn Franse merken de Peugeot Rifter en Citroën Berlingo levert. Na eerst een zelfstandig model en later een samenwerking met Fiat te zijn aangegaan, is er nu het samenwerkingsverband met concerngenoten Peugeot en Citroën, waarvan externe partij Toyota zijn ProAce City (Verso) afneemt.
Ontwikkelingsklas
En dus staat een elektrisch aangedreven Combo Life-e niet op zichzelf. In dezelfde ontwikkelingsklas zaten ook de Peugeot, Citroën en Toyota. Technisch zijn de modellen identiek en nemen ze het dus direct tegen elkaar op. En niet alleen de zussen onderling, inclusief de Toyota-versie, in het segment van de Combo Life-e komen nog enkele spelers aan. Renault brengt later dit jaar de nieuwe Kangoo en Mercedes introduceert komend jaar de T-Klasse. Beide Ludospacemodellen verschijnen ook met elektrische aandrijflijn.
Verschillende maatvoeringen
Opel volgt de strategie van Peugeot en Citroën, die ook voor Toyota is uitgerold, door de Combo Life-e in twee carrosserievarianten uit te brengen. Het gaat om een korte en een lange versie met een afstand van bumper tot bumper van respectievelijk 4,40 en 4,75 meter. Ook de wielbasis verschilt 35 cm. Tussen de assen plaatst Opel het accupakket. Het gaat om een batterij met een capaciteit van 50 kWh. De elektromotor kent een vermogen van 100 kW. Het is de aandrijflijn die de fabrikant vooralsnog in al zijn elektrische modellen lepelt. Met de Combo Life-e zou je volgens fabrieksopgave een afstand van 280 km volledig elektrisch kunnen afleggen. Laden doe je met een standaard aanwezig 11 kW-boordlader.
Vijf tot zeven zitplaatsen
Dat de Combo Life-e elektrisch is aangedreven, valt van binnen niet direct op. De maatvoering is namelijk gelijk aan die van de versie met verbrandingsmotor. Hij heeft een bagageruimte van 597 liter, die is uit te breiden tot 2126 liter door de zitplaatsen achter de voorstoelen neer te klappen. In de lange variant is 850 tot 2693 liter voorhanden. Opel levert de Life-e net als de Life-zonder-e met vijf tot zeven zitplaatsen.
Wanneer is de Opel Combo Life-e leverbaar?
De levering van de Opel Combo Life-e staat voor eind dit jaar gepland.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had