‘Elektrische Porsche 911 is in de toekomst makkelijker te ontwerpen’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FPorsche-911-GT3-duik-in-de-prijslijst-007.jpeg)
De 911 is het laatste model dat Porsche van een volledig elektrische aandrijflijn voorziet. Die kunnen we dan ook niet voor 2030 verwachten, maar een dergelijke aandrijflijn opent wel nieuwe deuren.
Dat schreef Autovisie al in het huidige nummer, maar bevestigt ontwerpbaas Michael Mauer ook aan het Britse Autocar. Niet vanwege sentimenten, maar het is simpelweg veel lastiger om een elektrische 911 te ontwikkelen.
Geen idee
Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. Een elektrische toekomst is voor een 911 misschien wel makkelijker dan een toekomst met verbrandingsmotoren. Dat komt omdat er de komende jaren enorme eisen worden gesteld aan dergelijke motoren. “Als ik naar alle ingenieurs luister die vertellen over de beperkingen rondom bijvoorbeeld uitlaatsystemen, dan heb ik geen idee hoe een 911 er over 10 of 15 jaar uitziet. Door alle complexiteit die de verbrandingsmotor staat te wachten, ontstaat er straks een overhang van bijna twee meter.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F300821-Porsche23987_LDN.jpg)
“Daarom maak ik me minder zorgen over een elektrische toekomst, want die technologie geeft ons heel veel vrijheid. Misschien kunnen we de volgende generatie nog wel met een verbrandingsmotor bouwen.” Mauer zegt dat het ontwerpteam van Porsche klaar is om oplossingen voor de daaropvolgende 911 te vinden. “Puur vanuit een designoogpunt is een elektrische 911 in de toekomst makkelijker.”
Emotie van de 911
Of een volledig elektrische 911 nog wel een échte Porsche 911 is? Mauer is er wel zeker van. “Ik zeg altijd dat een 911 als geheel 100 procent om emotie daagt. Het geluid van de boxer-zes is niet 100 procent van die emotie. Het gaat ook om de styling, de wegligging, hoe-ie een hoek om gaat. Elektrische motoren met al hun koppel en prestaties kunnen dat ook bieden. Tja, je mist het geluid, maar als je naar de kinderen van vandaag kijkt, denk je dan dat ze dat nog nodig hebben? Ik weet het niet.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2FP20_0430_a5_rgb.jpg)
Desondanks is een volledig elektrische 911 dus nog ver weg. Wel voegt Porsche naar verwachting snel een vorm van elektrificatie toe in de 911. Het zou dan gaan om een plug-in hybride aandrijflijn, die de ontwikkelingsfase bijna heeft voltooid. De 992-generatie is immers ontworpen met een vorm van elektrificatie in het achterhoofd. Wat Porsche precies gaat leveren is onduidelijk, feit is wel dat de elektrokracht het prestatiepotentieel van de 911 zal vergroten. Dat is immers ook het geval bij de bekende hybrides van het merk, zoals de Panamera en Cayenne.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?
-
Trump pakt ook eigen volk: zoveel duurder worden auto’s in de VS
-
Europese grootmachten willen Trump keihard terugpakken
-
Trump komt met megaheffing voor alle niet-Amerikaanse auto’s
-
Canada wantrouwt Elon Musk en weigert miljoenenbetaling Tesla