Elektrische versie Citroën C4 moet 10% van afzet realiseren
Voor de nieuwe generatie C4 heeft Citroën zich gericht op een volledig elektrische versie. Daarmee vaart het merk een andere koers dan de zustermerken die vooral op plug-in hybridetechniek inzetten. Volgens Citroën groeit momenteel de vraag naar elektro-auto’s waardoor het voorbereid op de toekomst wil zijn.
Binnen het PSA-concern is een duidelijke verdeling van de geëlektrificeerde aandrijflijnen. Het A-segment behoudt benzinemotoren. Voor de bedrijfswagens en de modellen in het B-segment kiest het concern voor volledig elektrisch, net als voor de L6-klasse. Voor het C-segment en hoger past PSA plug-in hybride toe. Een uitzondering op deze regel is direct de kakelverse C4 van Citroën. Het merk kiest voor een middenklassemodel met een volledig elektrische aandrijflijn in plaats van hybride of stekkerhybride. De reden daarvoor is de groeiende vraag naar elektromodellen. Het bedrijf durft het aan de gok te nemen om een andere koers te varen dan de zustermerken.
Compacte klasse
PSA maakt voor het middenklasse-segment gebruik van het EMPII-platform en die bodemsectie is niet geschikt voor een volledig elektrische aandrijflijn. Vandaar dat Citroën voor zijn C4 terugvalt op de CMP-architectuur. Die technische basis voor de compacte klasse is voor de C4 opgerekt. Zo kan Citroën de B-segmenttechniek in het C-segment aanbieden.
Citroën goochelt graag met de positionering van zijn modellen, wat al in het verleden is gebleken. De C4 Cactus werd als B-SUV geïntroduceerd, maar nu de C4 aanstaande is, spreekt Citroën plotseling van een C-segmentauto. Het echte C-segmentmodel, de C4, verdween twee jaar geleden uit het programma.
100 kW elektromotor
In de e-C4, zoals de elektro-variant heet, past Citroën de elektrische aandrijflijn toe zoals we die kennen uit de Peugeot-modellen 208 en 2008, de DS 3 Crossback en de Opel Corsa, terwijl de motor ook al voor de Opel Mokka is aangekondigd. Het betreft een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor, gekoppeld aan een 50 kWh-batterij. Daarmee moet de C4 zo’n 350 km ver komen.
Eind 2020 in de verkoop
Citroën neemt de C4 eind 2020 in de verkoop. Het bedrijf geeft aan dat in de automarkt momenteel het verkooppercentage van elektro-auto’s op 6% ligt. De Fransen zetten in op een hoger afzetpercentage. Het gaat ervan uit dat 8 tot zelfs 10% van de C4-verkoop een elektrische versie betreft. De resterende 90% wordt opgeëist door de benzine- en dieselversies van de C4. In de hoge hatchback, want de C4 is een crossover Coupé met forsere bodemvrijheid en hoge zitpositie, levert het merk een 100 en 130 pk sterke driecilinder, gevolgd door een 155 pk sterke viercilinder benzine en diesels met 110 en 130 pk.
Fastback-lijn
Voor het ontwerp van de C4 heeft Citroën met een schuin oog naar de GSA uit de jaren zeventig gekeken. De fastback-carrosserielijn met coupé-invloeden toont overeenkomsten met die van de klassieker, terwijl hij net als dat model over drie zijruiten beschikt. De vorm is ook bewust gekozen, aangezien die op aerodynamisch vlak een belangrijke bijdrage levert aan de brandstofbesparing en dus ook actieradius van de e-C4. De C4 kent een lengte van 4,36 meter. De breedte en hoogte bedragen achtereenvolgens 1,80 en 1,53 meter. De wielbasis bedraagt 2,67 meter, waarmee de auto 13 centimeter langer is dan die van de technisch identieke Peugeot 208. Opvallend binnen het totaalontwerp zijn de lichtunits met V-vormige signatuur. Die invulling van de LED-verlichting zagen we afgelopen jaar al op de Ami Concept.
Tablet-houder
Op de C4 past het merk het Citroën Advanced Comfort-pakket toe met Progressive Hydraulic Cushions en de Advanced Comfort gedoopte stoelen. Nog een bijzonder woord in het vocabulaire van Citroën, is het zelfs geregistreerde Citroën Smart Pad Support. Met die voorziening kun je een tablet vastzetten om deze vervolgens te gebruiken als navigatie-, tv- of audiosysteem. Iets dergelijks zagen we ook in de Ami Concept.
In de C4 is het niet verplicht of noodzakelijk de tablet te plaatsen om bijvoorbeeld gebruik te kunnen maken van een navigatiesysteem. Centraal in het dashboard bevindt zich een 10-inch touchscreen. De Apple iPad Air 2, Samsung Tab A 10,5” of ander apparaat kun je in de auto in een grote opberglade in het dashboard opbergen. De lade bevindt zich boven het handschoenenkastje, een van de vele opbergmogelijkheden die samen een volume van 39 liter hebben. De bagageruimte meet 380 liter, tot dik 1200 liter met wanneer de achterbank is neergeklapt.
Prijzen Citroën C4 en e-C4
Citroën deelt op dit moment nog geen prijzen van de C4 en e-C4. Die volgen in aanloop naar de marktintroductie.