Elektrische Volkswagen ID.3 en ID.4 trekken eindejaarssprint
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FID3-Solotest-17.jpg)
De ID.3 lijkt inderdaad echt Nederlands eerste elektrische volksauto te worden. Voor het eind van het jaar zullen er hier volgens de importeur zo’n 10.000 stuks van de elektrische Volkswagen verkocht zijn. Van de ID.4 worden er dit jaar ook al 1000 uitgeleverd.
Het is moeilijk meetbaar maar het zou ons ook niet verbazen dat de ID.3 de eerste nieuwe auto is die in korte tijd het beste op straat zichtbaar was. De elektrische Volkswagen is nu net na de introductie al een vaste waarde in het straatbeeld.
Tesla-hype
Dat is ook niet gek als je nu deze aantallen – 10.000 stuks in 2020 – ziet, want we berichtten al eerder dat deze ID.3 een soort Tesla-hype veroorzaakte. De auto werd wereldwijd digitaal gelanceerd en was gelijk in 29 landen leverbaar. Maar liefst 80 procent van alle mensen die ‘m reserveerden en een aanbetaling van 1000 euro deden, zetten die daad ook om in een order. Ook belangrijk was dat Volkswagen met de ID.3 veel mensen van een ander merk trok. Maar liefst 75 procent van de kopers was nieuw voor de Duitse autobouwer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FID3-Solotest-45.jpg)
ID.4 wereldwijd hoofdrolspeler
Of de ID.3 de hoofdrol blijft houden, is zeer de vraag. De langverwachte volledig elektrische Volkswagen krijgt nu namelijk al gezelschap van cross-over ID.4 die op hetzelfde platform staat. Lang was de vraag of dat model voor het einde van 2020 al naar Nederland komt om nog te kunnen profiteren van het lage bijtellingsvoordeel van 8%. De importeur bevestigt dat vandaag en laat weten dat er dit jaar nog zeker ‘zo’n 1000 stuks’ naar ons land komen. Wereldwijd zal de ID.4 op de lange termijn de hoofdrol pakken en waarschijnlijk de belangrijkste auto worden na de Kever en Golf. Want de ID.4 zal in tegenstelling tot de ID.3 wél in Amerika verkrijgbaar zijn en in China geleverd worden.
Update toverwoord
Volkswagen startte laat in de EV-business, maar volgt momenteel een alles-of-niets-koers. Dat ging niet zonder slag of stoot. Technische tegenslagen, capaciteitsdruk en alle mogelijk andere problemen lieten zien dat Volkswagen tot het uiterste ging. In veel opzichten leek het verhaal van deze elektrische Volkswagen met softwareproblemen, updates en weer doorpakken op de Tesla-story. Het woord update bleek, net als bij Tesla, het toverwoord van deze tijd. Het werd geaccepteerd dat de ID.3 met een nog niet volledig functionerend infotainment systeem werd afgeleverd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FID3-Solotest-21.jpg)
ID.4 pakt door
Van even stilzitten en genieten van het succes van de ID.3 is geen sprake, want vandaag kondigde Volkswagen dus aan dat de grotere, en hogere ID.4 cross-over nog dit jaar geleverd kan worden en dus nog van 8 procent bijtelling kan profiteren. De ID.4 First is leverbaar vanaf 47.340 euro, de ID.4 Max moet minimaal 56.940 euro kosten. Met die auto heb je dan wel een maximum actieradius van 501 km.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fvolkswagenid443.jpg)
De echte actieradius
Wil je weten hoever je echt komt in Nederland met zo’n ID.3? Of ben je benieuwd naar zijn bouwkwaliteit en het infotainment van deze elektrische Volkswagen? Wij hebben hem uitgebreid getest in de Nederlandse praktijkomstandigheden. Lees de volledige test in Autovisie 24 die vanaf 19 november in de winkel ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had