Met elektrische warmtegordels kan je 15% verder rijden
De veiligheidsgordel, als het goed is heb je ‘m iedere rit om. Veilig Verkeer Nederland zei zelfs dat er jaarlijks honderd doden en 10.000 gewonden minder zijn door de gordel (2019). Maar wat als je die gordel voor meer dan veiligheid kan gebruiken? Bijvoorbeeld om jezelf op te warmen: een warmtegordel.
ZF Friedrichshafen AG, een belangrijke leverancier van aandrijflijnen en chassis, laat dergelijke warmtegordels zien. De gordels zijn gemaakt voor elektrische auto’s. Waarom zou je een stroomverbruikend warmte-element om je lichaam willen?
Waarom wil je warmtegordels?
Het antwoord op de vraag is simpel. Batterijen van elektrische auto’s presteren slecht met koude temperaturen. Daarbij heb je tijdens de koudere dagen ook nog de verwarming aanstaan. Hoewel je in de zomer natuurlijk ook je airco aan hebt staan, kan je zomers toch verder rijden. Een batterij presteert simpelweg beter met warm weer – tenzij extreem hoge temperaturen die we in Nederland (bijna) niet tegenkomen.
Om juist wanneer je de elektriciteit het hardst nodig hebt – in de winter – energie te besparen, is ZF bezig met de ontwikkeling van warmtegordels.
ZF stelt dat je door de warmtegordels een soort elektrisch deken hebt dat samen met de stoelverwarming de inzittende warm houdt. De hele kabine van een elektrische auto hoeft dan niet op temperatuur te worden gehouden. Doordat de kabine niet verwarmd hoeft te worden, kan je tot 15 procent verder rijden met je elektrische auto.
Net zo veilig als een normale gordel
“Voor de inzittenden is er qua werking geen verschil met een conventionele gordel”, legt Martina Rausch uit, die verantwoordelijk is voor nieuwe veiligheidsgordelontwikkelingen bij ZF. “De verwarmde veiligheidsgordel op geen enkele manier onder voor zijn conventionele tegenhangers wat betreft crashgedrag.”
Je voorruit als een groot scherm: dit is de BMW i Vision Dee
Hoewel we ons afvragen of je het wel echt zo behaaglijk krijg in je auto, en of je geen koude handen krijgt als bijrijder zonder stuur met stuurverwarming, is de warmtegordel een interessante ontwikkeling. Wat je ook doet, houd in ieder geval geen dikke jas aan voor meer actieradius. Waarom je dat absoluut niet moet doen, lees je hier.