Wie straks een nieuw huis koopt in Engeland, krijgt ook een laadpaal
Iedereen die vanaf 2022 een nieuw huis koopt in Engeland, krijgt er ook direct een laadpaal bij. Dat heeft premier Boris Johnson bepaald.
Daarmee wil Engeland natuurlijk klaar zijn voor de toekomst. Vanaf 2030 is het immers niet meer toegestaan om daar een auto te kopen die niét elektrisch is. Plug-in hybrides worden tot en met 2035 nog wel toegestaan, maar dat elke nieuwe auto vanaf 2030 een stekker heeft, staat dus vast.
Flinke stijging per jaar
En dus moet het aantal laadpalen in Engeland snel gaan groeien. Per jaar komen er volgens de nieuwe plannen zo’n 145.000 palen bij, zo blijkt uit diverse berichtgeving. Dat zijn er redelijk veel, gezien er nu zo’n 250.000 laadpalen in Engeland staan.
Die nieuwe palen worden allemaal geplaatst bij nieuwe huizen en op parkeerplaatsen van bijvoorbeeld supermarkten en kantoorgebouwen. Dat moet er allemaal voor zorgen dat het laden van een elektrische auto straks ‘net zo gemakkelijk wordt als het tanken van een benzine- of dieselauto vandaag de dag’.
Meerdere betaalmanieren
Dat is niet het enige. De regering denkt er namelijk ook over na om eenvoudigere betaalmanieren te implementeren. Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld ook een contactloze betaling mogelijk zal zijn.
Niet alleen in Engeland moeten er snel meer laders worden geplaatst om de transitie naar elektrische mobiliteit mogelijk te maken. Eerder dit jaar liet automobielorganisatie ACEA zien dat 70 procent van alle Europese laadpalen staat in slechts drie landen: Nederland, Frankrijk en Duitsland. Dat terwijl de landen samen slechts 23 procent van het Europese oppervlak opeisen. De overige laadpalen, 30 procent dus, staan op het resterende Europese grondgebied (77 procent van het totale continent). Roemenië, dat ongeveer zes keer zo groot is als Nederland, telt slechts 493 laadpalen, 0,2 procent van het totale Europese aantal.
Ook tekort in Nederland
Maar ook in Nederland dreigt er al een tekort aan laadpalen te ontstaan. Meerdere brancheverenigingen in ons land trokken de afgelopen jaren al aan de bel en pleitten voor de snelle uitbreiding van ons EV-netwerk.