‘Elke BMW i4 in handen van een klant is veilig’
BMW Nederland reageert op het nieuws dat de nieuwe i4 niet aan de eisen van Europese Commissie zou voldoen. Dat meldden we hier eerder naar aanleiding van berichtgeving in de Duitse media. De importeur stelt dat alle aan klanten uitgeleverde auto’s gecontroleerd zijn. Ook bevatten ze de besproken crashpads rond de batterij en zijn ze daardoor veilig.
Fotografie: Sytse Dijkstra
Boegbeeld
BMW was heel begrijpelijk niet blij met de koppen die haar nieuwe boegbeeld, de volledig elektrische i4, scoorde. De auto die wij uitgebreid testten en als spannende en echte BMW kwalificeerden, dreigt imagoschade op te lopen. En dat wil geen enkel merk in deze lastige transitietijd, waarbij elk merk meer dan ooit moet vechten voor zijn positie. Internationaal was bij diverse media te lezen dat de i4 brandgevaarlijk zou zijn. Niet onjuist en verklaarbaar als we de oorsprong van de berichtgeving verder onderzoeken.
Ontdekt bij kwaliteitscontrole
De bron van het nieuws blijkt BMW zelf zo legt de woordvoerder uit: “Tijdens een reguliere kwaliteitscontrole van BMW Group werd vastgesteld dat bij een aantal i4-modellen de zogenaamde ‘crash pads’ mogelijk niet op de hoogspanningsbatterij zijn geïnstalleerd. Indien niet aanwezig zou in zeer zeldzame gevallen een ernstige zijdelingse crash schade aan de hoogspanningsbatterij kunnen veroorzaken.
Mogelijkerwijs kan dit tot kortsluiting leiden, wat op zijn beurt een voertuigbrand niet uitsluit. De veiligheid is dan dus verminderd, maar zeker niet compleet nul.” BMW meldde het mogelijke gebrek zoals gebruikelijk bij de Europese Commissie en daarom staan ze ook als zodanig vermeld op de zogenaamde Safety Gate website. Deze site is overigens bedoeld om het publiek snel te alarmeren over gevaarlijke producten. In dit geval staat als risico simpelweg ‘brand’ vermeld.
Gevaar geweken
De BMW-importeur verzekert ons dat het gevaar is geweken. “Voor de 57 Nederlandse auto’s die (potentieel) getroffen zijn, heeft BMW Group Nederland eind 2021 een afleverstop/technische actie opgestart die eind 2021 aan de dealerorganisatie is gecommuniceerd. Het overgrote deel van die 57 auto’s betreft dealerdemo- en BMW NL persauto’s die dus wel geregistreerd zijn, maar niet in klantenhanden zijn. De auto’s die voor klanten waren bestemd, hadden uiteraard prioriteit en zijn als eerste vóór aflevering gecontroleerd op de aanwezigheid van de crash pads en indien die ontbraken zijn ze alsnog gemonteerd”.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace