Elon Musk: Stop Tesla-updates ‘terugroepacties’ te noemen
Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat Tesla bijna 1,1 miljoen auto’s moet terugroepen om een probleem met de elektrisch bedienbare ramen. Elon Musk is het niet eens met de term ‘terugroepactie’.
De Amerikaanse RDW, de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), kwam met het nieuws naar buiten. Hoewel er wel degelijk iets mis is met de software achter de bediening van de elektrische ramen, hoeven de Tesla’s niet terug naar de garage.
Elon Musk: Stop met updates ‘terugroepacties’ te noemen
“De terminologie is verouderd en onnauwkeurig. Dit is een kleine over-the-air software-update. Voor zover ons bekend zijn er geen gewonden”, laat Elon Musk op Twitter weten onder een kritische opmerking van Stock Talk Weekly naar aanleiding van de uitspraken van de NHTSA.
Het investerings-kanaal laat op Twitter een grafiek zien waaruit op te merken is dat de terugroepacties van Tesla, die vaker voorkomen, niet altijd échte terugroepacties zijn. Zeven van de negentien terugroepacties zijn niet fysiek. Het gaat in deze gevallen om updates die gewoon vanaf je oprit worden geïnstalleerd.
The terminology is outdated & inaccurate. This is a tiny over-the-air software update. To the best of our knowledge, there have been no injuries.
— Elon Musk (@elonmusk) September 22, 2022
Opvallend aan de grafiek is dat Tesla – in tegenstelling tot veel andere fabrikanten – haar auto’s maar weinig fysiek hoeft terug te roepen. Kijk je naar de grootmachten: Ford, Volkswagen en BMW, dan hebben zij sinds 2020 niet een keer een terugroepactie met een update vanaf de oprit van een klant kunnen verhelpen. Elon Musk kan dit wel vaak.
Probleem met software van raambediening Tesla-modellen
Of je het een terugroepactie noemt of niet, feit is dat er een probleem is met de elektrische bediening van ramen van de Tesla Model 3 (2017 – 2022), Model Y (2020 – 2021), Model X (2021 – 2022), en Model S (2021 – 2022). Wanneer je je vinger of arm per ongeluk tussen het raam steekt, gaat het raam niet altijd of op tijd weer naar beneden.
Dit wordt dus opgelost middels een update. Het gaat – voor zover bekend – enkel om Amerikaanse auto’s, al is af te raden de software op de proef te stellen met je eigen lichaamsdelen.