Elon Musk: ‘Tesla rijden volgend jaar volledig autonoom’
Tijdens een conference call met investeerders liet Elon Musk weten dat alle Tesla’s met Autopilot vanaf begin volgend jaar volledig autonoom kunnen rijden.
Geen enkele autofabrikant is in de buurt van volledig zelfrijdende technologie die ze uit durven te brengen.Volledige autonomie lijkt steeds vaker onhaalbaar, want fabrikanten kunnen bepaalde problemen niet oplossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de onvoorspelbaarheid van mensenlijk gedrag, of iets simpels als meeuwen die niet van de weg gaan. Ook rijzen de kosten de pan uit en zoeken de autobouwers elkaars hulp op om deze gezamenlijk te dekken. Maar dit alles geldt niet voor Tesla. Daar zijn ze bijna klaar om hun auto’s zelf te laten rijden.
Feature complete
Dit vertelde Elon Musk, CEO van Tesla, in een conference call met investeerders gisteren. Hij liet weten dat de Full Self Driving package, – of ‘Volledig zelfrijdende besturing’, zoals Tesla het in Nederland noemt – begin volgend jaar ‘feature complete’ is. Dat houdt volgens hem in dat een Tesla in essentie in staat is om volledig autonoom zijn inzittenden van deur tot deur te vervoeren zonder problemen. Daarmee vult Tesla het gat op tussen de huidige Autopilot-software en de Summon-feature.
Maar hoewel Musk beweerde dat de auto zichzelf van deur tot deur kon besturen, legde hij nog wel even uit dat mensen niet precies begrijpen wat dit betekent. “Feature complete betekent eigenlijk dat de auto dit hoogst waarschijnlijk zonder menselijke ingrepen kan doen, maar toch zou hij nog steeds onder toezicht rijden. En we hebben het hier al vaker over gehad, maar het wordt vaak verkeerd begrepen dat er drie niveau’s van autonomie zijn. Één daarvan is de auto die autonoom kan rijden, maar onder toezicht van iemand die kan ingrijpen. Dat noemen we feature complete. Dat betekent dus niet altijd en over overal ter wereld, het betekent gewoon ‘meestal’.”
Niet volledig autonoom
Kortom, vanaf begin volgend jaar kan een Tesla nog steeds niet volledig autonoom rijden. Musk gebruikt in zijn gesprek met de investeerders onduidelijke taal waarvan je makkelijk in de war raakt. Volledig zelfrijdende besturing zou moeten betekenen dat de auto helemaal autonoom kan rijden, niet dat je zelf nog altijd een oogje in het zeil moet houden.
En die manier van communiceren is precies het probleem waar Tesla al meerdere keren tegenaan is gelopen met hun Autopilot-optie. Voor veel Tesla-eigenaren betekent dit dat de auto zichzelf kan besturen terwijl dit niet het geval is. Sowieso is het alleen bedoeld voor de snelweg en zelfs dan moet de bestuurder nog toezicht houden.
Toezicht
Of we de ‘feature complete full self driving’-optie begin volgend jaar ook echt in werking zullen zien, is nog onduidelijk. Musk geeft zelf toe dat het wellicht niet zover komt. Volgens hem moet Tesla nog twee hobbels nemen om de software in de auto’s ook aan te zetten: “We moeten eerst zelf denken dat de auto veilig genoeg is om autonoom te rijden zonder toezicht. En daarna moeten we ook de regelgevers overtuigen van dit feit zodat deze het ook op de openbare weg toelaten.” Of het ooit zover gaat komen…
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8