Emotionele overwinning: Tesla verslaat Porsche in J.D. Power onderzoek
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FRadio-Flyer-Tesla-Model-S.png)
Recent berichtten we nog over de slechte score van Tesla in het jaarlijks kwaliteitsonderzoek van J.D. Power. De Musk-machines waren toen hekkensluiter. Nu blijkt uit het APEAL J.D. Power onderzoek, dat de emotionele band van een eigenaar met zijn auto meet, dat Tesla zelfs nummer 1 Porsche verslaat.
Tesla sekte
We hebben ze gekscherend wel eens de Tesla-sekte genoemd, want de merk-spirit van Tesla is uniek en fanatiek. Je bent voor óf tegen Tesla, wie kritiek durft te uiten kan op felle reacties rekenen. Dit laatste APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout) onderzoek van J.D. Power dat onder andere de emotionele band van eigenaren met hun merk meet, bevestigt de merkliefde nu dus wetenschappelijk. Hoewel ook hier Tesla eigenwijs weer niet wilde meewerken. Net als bij het betrouwbaarheidsonderzoek trouwens. Toch liet J.D. Power zich daar niet door afstoppen omdat ze ondanks het gebrek aan medewerking al voldoende data hadden verzameld om tot een representatief onderzoeksresultaat te komen.
Emotie versus kwaliteit bij J.D. Power
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FZelfrijdende-Auto-Tesla.jpg)
Volgens J.D. Power topman Dave Sargent is dit APEAL onderzoek net zo belangrijk als het bekende kwaliteitsonderzoek waar ze bekend mee werden. “De juiste auto kopen wordt beïnvloed door een veelheid aan factoren, zoals specifieke smaak, wensen en behoeftes” zegt de Vice President Quality van J.D. Power. “Het APEAL onderzoek meet de emotionele band met hun nieuwe voertuig maar ook op welke gebieden de nieuwe auto de positieve ervaringen waar ze op hoopten mogelijk niet weet waar te maken. Leren begrijpen hoe dit werkt is van grote waarde voor autofabrikanten en net zo belangrijk als kwaliteitsissues. Het doel van fabrikanten is immers de klanten op alle vlakken een goed gevoel te geven. Sommige doen dat beter dan anderen”.
Tesla nummer 1
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FTesla-repo.jpg)
Dit J.D. power onderzoek meet de emotionele band en waardering van eigenaren op 37 punten. Zo meet men het gevoel van comfort en luxe dat eigenaren krijgen als ze instappen maar ook de sensatie die ze voelen als gas geven. Al die punten leveren een indexscore op een 1000-punten schaal. Opvallend resultaat is dit jaar dat het gat tussen de premium en massamerken kleiner dan ooit is. De gemiddelde score van een premiummerk is 861, de massamerken halen gemiddeld 23 punten minder. Tesla (dat door gebrek aan medewerking geen officieel resultaat kreeg) verslaat met een J.D. Power APEAL index-score van 896 punten de officiële nummer 1 Porsche dat 881 binnenhaalde.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ook veel zakelijke rijders verliezen nu interesse in elektrische auto
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?