En de volgende: Audi Q4 E-tron inclusief Sportback
Met de Q4 E-tron lanceert ook Audi zijn variant op Volkswagens MEB-architectuur. De Duitse autobouwer pakt direct uit met twee carrosserievarianten.
Met een lengte van 4,59 meter is de Q4 E-tron duidelijk onder de bestaande E-tron gepositioneerd. Hij is 1,87 meter breed en 1,63 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,76 meter, waarmee het model gelijk is aan zijn soortgenoten Volkswagen ID.3 en ID.4. De broer van de Skoda Enyaq, waarvan à la Sportback een coupévariant verschijnt, heeft een totaal eigen gezicht, al is-ie direct herkenbaar als Audi. Centraal in het front staat de grote grille, waarvan de louvres zijn gesloten. Aan weerszijden bevindt zich een opvallende LED-lichtunit. Met de dagrijverlichting kun je het gezicht van de Audi veranderen. Er zijn vier voorgeprogrammeerde signaturen. Een eigen lichtontwerp behoort (nog) niet tot de mogelijkheden.
Geen camera’s
En profil valt de lange wielbasis in verhouding tot de overhang voor en achter op. De ontwerpafdeling heeft de motorkap optisch langer proberen te maken door een profiellijn tot aan de buitenspiegel door te laten lopen. Het helpt bovendien de luchtgeleiding, zoals de vorm van de buitenspiegels daar ook een bijdrage aan leveren. Camera’s zoals op de E-tron zijn niet beschikbaar. Een tweede profiellijn bevindt zich ter hoogte van het achterscherm. In combinatie met het ‘zwevende’ dak en de langgerekte dakspoiler moet dat de lengte van de auto te bedrukken. Audi geeft voor de SUV een Cw-waarde van 0,28 op, voor de Sportback zelfs 0,26. Wat de wielen betreft, komt Audi met 19-, 20- en 21-inch. Afhankelijk van het wiel monteert Audi rubber met een lage rolweerstand of met veel grip.
Voorsprong door Porsche-techniek: Audi RS E-tron GT – Review
Praktisch
De Q4 mag dan een D-segmenter zijn, het model biedt de vijf inzittenden de interieurruimte van een Q7. De lay-out van het platform met centraal het accupakket zorgt voor een vlakke bodemplaat. Toch kiest Audi er niet voor om voorin een ‘bank’ te creëren en het zitgedeelte van de bestuurder en voorpassagier met elkaar te verbinden. Volgens het merk is er onderzoek gedaan naar een open vloer, maar wilden de ondervraagden graag opbergmogelijkheden voor de tas, telefoon, sleutels, etcetera. Dat bracht het team van interieurdesign ook op een praktische flessenhouder. De fles kan nu hoger in de deur worden geplaatst, zodat die beter bereikbaar is. Voor wie meer laadvolume nodig heeft: de bagageruimte van de SUV meet 520 liter en is te vergroten tot 1490 liter. De bak van de Sportback is 15 liter groter, maar weer 30 liter kleiner met neergeklapte achterbank.
Afgeplat stuurwiel
Zoals het exterieur duidelijk als Audi herkenbaar is, is ook het interieur als dat van een Audi vormgegeven. Het stuurwiel kent een nieuw logo en is optioneel met zowel aan de boven- als aan de onderzijde afgevlakte delen verkrijgbaar. Het instrumentarium is digitaal, alsmede het 10,1- inch (optioneel 11,6, eind 2021) centraal geplaatste display. Voor de liefhebbers is er een Head-up Display, dat gevoelsmatig meters voor de auto staat. Het werkt nu ook met actieve wegbewijzering, waarbij pijlen op de rijstrook worden geprojecteerd.
35, 40, 45, 50
De Q4 E-tron staat bij de marktintroductie met drie motorseringen op de prijslijst, maar een vierde volgt al spoedig. Laatstgenoemde is de 45 Quattro, voorzien van een systeemvermogen van 195 kW in combinatie met een 77 kWh-accupakket. Het basismodel ‘35’ krijgt een 55 kWh-accupakket en een elektromotor met een vermogen van 125 kW/310 Nm. Hij moet als SUV 341 km en als Sportback 349 km halen. Vervolgens staat er een tweede achterwielaandrijver op de lijst, de ‘40’ met een 82 kWh-batterij en 150 kW/310 Nm sterke elektromotor. Met een volle batterij kan de SUV rond de 520 km afleggen. Het voorlopige topmodel staat als 50 e-tron quattro op de prijslijst. Zoals zijn naam al aangeeft, heeft de versie vierwielaandrijving. De 82 kWh voedt twee elektromotoren die tezamen 220 kW/460 Nm leveren. De achterste motor is goed voor 150 kW, het exemplaar op de vooras levert 80 kW.
35 E-tron | 40 E-tron | 50 E-tron Quattro | |
---|---|---|---|
Systeemvermogen | 125 kW | 150 kW | 220 kW |
Koppel | 310 Nm | 310 Nm | 460 Nm |
Trekgewicht | 1000 kg | 1000 kg | 1200 kg |
Topsnelheid | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h |
Acc. 0-100 km/h | 9,0 s | 8,5 s | 6,2 s |
Actieradius SUV | 341 km | 520 km | 488 km |
Actieradius Sportback | 349 km | nvt | 397 km |
Batterij | 55 kWh | 82 kWh | 82 kWh |
Laadcapaciteit AC | 7,4 kW | 11 kW | 11 kW |
Laadcapaciteit DC | 100 kW | 125 kW | 125 kW |
Prijzen Audi Q4 E-tron
Audi laat de twee carrosserievarianten in de Volkswagen-fabriek te Zwickau bouwen. De productie is reeds van start gegaan. De levering start in juni van het jaar. In Duitsland kost het basismodel bijna 42 mille. In Nederland is de voordeligste Q4 E-tron er vanaf 48.295 euro. De importeur brengt een zogeheten Launch Edition. met zaken als 19 inch-lichtmetalen wielen, een Audi Sound System, stoelverwarming vóór, parkeerhulp achter en diefstalalarm. Als 40 kost de SUV minimaal 52.815 euro. De prijzen van de Sportback zijn nog niet bekend. In Duitsland hanteert Audi een prijsverschil van twee mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce