En dit is wat de Ferrari 812 Competizione in Nederland kost
Ferrari hoeft geen prijs te communiceren, want de kopers staan voor de sportwagens van het legendarische merk in de rij. Als je naar de prijs vraagt, kun je hem sowieso niet betalen, zou je kunnen zeggen. Toch komt de fabrikant met het prijskaartje van de 812 Competizione. Al is het maar zodat de gefortuneerde klanten van de gelimiteerde sportwagen weten of ze de pinlimiet voor bij de Ferrari-dealer moeten verhogen.
Wat kost de 812 Competizione dan wel? Welnu, inclusief BTW en BPM vraagt Ferrari een bedrag van € 580.550,-. Maar dat is zonder accessoires, opties of een bezoek aan Taylor Made, waar je al niet welkom bent als je niet minimaal 80.000 euro gaat spenderen. Het is de vanafprijs voor de coupé-variant, want voor de CompetizioneA vraagt Ferrari zelfs 659.736 euro. Die A staat niet voor Automaat, want een automatische transmissie in de vorm van een bak met dubbele koppeling is standaard. De A staat voor Aperta, oftewel ‘open’.
Twee versies
De Italianen maken de 812 Competizione in twee oplages, als Coupé en als Aperta met open dak. De totale oplage bedraagt 1598 stuks, verdeeld over 999 Coupés en 599 Aperta’s. Ferrari bepaalt wie er een Competizione mág kopen. Voor de Benelux komt een tweecijferig verkoopvolume beschikbaar. De geselecteerden beschikken allemaal over meerdere prachtige automobielen uit Maranello.
Lichter en sneller
De 812 Competizione moet je plaatsen in het rijtje van de 599 GTO en de F12 TDF. De limited edition beschikt over de sterkste verbrandingsmotor die ooit uit de kraamkamers van Ferrari is gekomen. De niet geëlektrificeerde, non-turbo 6,5 liter V12-motor komt tot 830 pk, 30 peekaa meer dan de 812 Superfast waarop de versie is gebaseerd. Door de opgepepte motor accelereert de 812 Competizione 0,1 tellen rapper van stilstand naar 100 km/h en 200 km/h staat 0,4 seconden eerder op de snelheidsmeter. Hij doet 0-100 km/h in 2,85 tellen, 0-200 km/h in 7,5 seconden. De top ligt boven de 340 km/h.
Meer downforce
Naast de opgepepte motor geeft Ferrari de 812 Competizione ook een aerodynamisch aangepaste koets mee, waarbij onder andere luchtinlaten in de neus, luchtopeningen in de bodem, strips in de flanken zijn aangebracht of aangepast. Bij 200 km/h genereert de 812 Competizione 80 kg meer downforce dan bij de 38 kg zwaardere 812 Superfast.
Video Ferrari 812 Competizione
Meer over de Ferrari 812 Competizione volgt spoedig. Autovisie-redacteur Dries van den Elzen praat je volledig bij. Stay tuned.
Lees ook:
Ook interessant
-
EV-rijden duurder dan brandstofauto: ‘Overheid moet nu ingrijpen’
-
Gigantische wereldster bouwt Lucid Air om naar diesel-coupé
-
Oei, Ferrari 12Cilindri crasht hard tijdens testrit voor pers
-
Dit is het goedkoopste tankstation van Nederland
-
Zeekr 7X moet jou uit de Volvo houden
-
Nog een nieuwe spotgoedkope EV naar Nederland
-
Uitvinding maakt gratis elektrisch rijden voor Nederlanders mogelijk
-
Slaat Nissan volledig de plank mis met deze Skyline GT-R?
-
Een op de tien vrachtwagenchauffeurs doet een dutje onderweg
-
Gratis tanken: dit is hoe een tiener 40.000+ euro aan benzine stal
-
Jeep Wrangler tot 9.200 euro goedkoper door nieuwe bpm-tarieven
-
Renault 5 Turbo is terug en maakt elektrisch rijden eindelijk leuk!