En dit is vier, Kia breidt Ceed-familie verder uit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia-ceed-e1550667179629.jpg)
Toen Kia het zaadje plantte voor de nieuwe Ceed, heeft het niet drie varianten gekweekt, maar vier. De Koreaanse autobouwer zal dit maal op basis van de Ceed ook een crossover lanceren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F331a1ef1-b875-4d18-ac01-6e925f08dbea.jpg)
Ceed CUV, zo noemt de autobouwer het model. Een interne codenaam die precies vertelt wat voor model het is. Het is een crossover op basis van de vijfdeurs Ceed. De carrosserie is langer en hoger dan die van de vijfdeurs hatchback. Op het eerste gezicht is het een opgehoogde vijfdeurs Ceed, maar toch is de crossover op het plaatwerk van de voorportieren na compleet anders. Het platform en het motorenaanbod zijn gelijk. Dat geldt overigens niet voor het dashboard. De Ceed CUV krijgt een aangepast dashboard met aan de voorzijde een 10,25 inch groot scherm, dat optioneel voor de andere carrosserievarianten beschikbaar komt.
Positionering
Hoe de auto er daadwerkelijk uit komt te zien, wordt pas in juni met het grote publiek gedeeld. De Zuid-Koreaanse fabrikant stelt dan de Ceed CUV officieel voor. De levering moet dan eind dit jaar van start gaan. Kia positioneert hem boven de vijfdeurs Ceed in het programma, waarbij de prijsstelling tegen de 2.500 tot 3.000 euro boven die van de Ceed komt te liggen. Wat het prijsverschil in Nederland met zijn afwijkende regelgeving wordt, is niet te voorspellen.
Slowakije
Kia heeft hoge verwachtingen van de nieuweling. Hij zal volgens de autobouwer zo’n 50% van de Ceed-verkoop opeisen. Waar de auto van de band komt te rollen, is nog niet bekend. De Ceed, Ceed SW en ProCeed komen uit Slowakije. Het zou logisch zijn als ook daar de Ceed CUV na het verdwijnen van de Venga aan het productieprogramma wordt toegevoegd. Echter, landen buiten Europa zouden ook interesse in de Ceed CUV hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had