Autovisie
Autovisie Nieuws 31 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

En wéér een speciale editie van de Land Rover Defender Works V8

Met de Defender Works V8 bracht Land Rover Classic een speciale editie ter gelegenheid van de 70e verjaardag van de oer-Land Rover uit. Maar dat concept blijft niet uniek. Vorig jaar introduceerde de 4×4-specialist al de Trophy-uitmonstering. Daar wordt nu een vervolg aan gegeven. Dit is de Trophy II.

Melkt Land Rover het Defender Works V8-concept tot op de laatste oliedruppel uit of is er gewoon ongekend veel vraag naar de klassieke Defender met een V8-motor? Het antwoord is beide. Want het thema Works V8 gaat zijn derde fase in en mogelijk verschijnen er in de toekomst nog meer edities. Daarnaast is er vraag naar want Land Rover verkoopt de Defender Works V8 heel gemakkelijk. Nu neemt de oplage per editie wel af, maar volume is volume.

Van het nieuwste model komen er slechts 25 beschikbaar. Dat productie-aantal is bovendien verdeeld over drie in plaats van twee carrosserievarianten. Naast de 90 en 110 met respectievelijk korte en lange wielbasis brengt Land Rover voor het eerst ook de pick-up met de achtpitter. Van het type met open laadbak maakt Land Rover er slechts vijf. Van de andere twee uitvoeringen verschijnen er tien per carrosseriestijl.

Ook in de Works V8 Trophy II lepelt Land Rover de 5.0 V8-motor. Het blok is goed voor 405 pk aan vermogen en een koppel van 515 Nm. Aan de achtpitter koppelt Land Rover een achttrapsautomaat van ZF. Vanwege de V-motor zijn de ophangingspunten in de motorruimte aangepast. Daar is het niet bijgebleven. De Engelsen monteren ook een verbeterd remsysteem, gewijzigde besturing en aangepaste wielophanging. De speciale editie staat op 18 inch lichtmetalen wielen in Gloss Black Sawtooth.

Zwart wit

Eveneens kenmerkend, en direct zichtbaar, is de carrosseriekleur. Land Rover geeft de offroader de tint Fuji White, gecombineerd met een dak in Narvik Black en met Gloss Black voor de klinknagels, schroeven en luchtroosters. Het patroon lijkt op camouflage, maar duidt op de gebieden waar de Defender ooit op expeditie is geweest, zoals Zuid-Amerika, Peru en Laos. De koets is verder aangekleed met een lier, een sleepoog aan de achterzijde en een externe rolkooi.

Binnenin monteert Land Rover Recaro-stoelen met zwart-witte lederen bekleding, een stof die ook voor de afwerking van de portieren, het dashboard en de hemel wordt gebruikt. Centraal op het dashboard prijkt een klokje. Het navigatiesysteem is opgewaardeerd. In de basis is de Defender Works V8 Trophy II een auto uit de periode 2012-2016, die opnieuw wordt opgebouwd. Hoe dat precies zit, hoor je in onderstaande video.

De prijs van de auto is nog niet bekend. De 25 kopers ontvangen een uitnodiging voor een tweedaags evenement waar de Works V8 Trophy II geheel tot zijn recht komt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.