Er is maar één echte crossover! En dat is de Mega Track
Een groter contrast tussen hoe een merk zichzelf noemt en het soort auto’s dat het maakt, is nauwelijks te bedenken. Het Franse Mega is bekend van de kleine elektrische voertuigen, maar deed in de jaren negentig even zijn naam eer aan, met de Mega Track.
Toen liet Mega zien dat de term crossover meer kan zijn dan een uitgehold marketinglabel dat te pas en vooral te onpas op omhoog gekrikte hatchbacks en stationwagons wordt geplakt.
Mega Track met 6,0-liter Mercedes-V12
De fabrikant uit Aix-les-Bains produceerde tussen 1992 en 1995 de Mega Track, een heerlijk extreme en excentrieke kruising tussen een Lamborghini Countach en een Lamborghini LM002. Rare jongens, die Galliërs.
Mega propte een 6,0-liter twaalfcilinder van Mercedes-Benz in de Track en koppelde die aan permanente vierwielaandrijving. Met zijn vermogen van 395 pk en 500 Nm koppel zou de offroader in 5,0 tellen naar 100 km/h gaan. Zijn top is begrensd op 250 km/h.
Waarom je de half miljoen euro kostende Ferrari Purosangue geen SUV mag noemen!
Net zo breed als een Hummer H1
Op foto’s lijkt de Track overigens redelijk compact, maar dat is de terreinbeul absoluut niet. De Mega is bijna 5 meter lang en benadert in de breedte de Hummer H1. Het meetlint geeft 2,2 meter aan van zijspiegel tot zijspiegel.
De weegschaal slaat bij een ‘lege’ Track door tot 2280 kilo. Wie de 110 liter grote brandstoftank aftopt en achter het stuur gaat zitten, ziet waarschijnlijk bijna 2500 kilo staan.
Lamborghini Urus Performante: Sta op voor de crossover-koning!
Slechts vijf exemplaren van Mega Track
Van de Mega Track zijn slechts vijf stuks gebouwd, maar van zijn opvolger, de Monte Carlo, zagen nog minder exemplaren het levenslicht. Hoeveel precies is niet bekend, maar de teller is waarschijnlijk blijven steken op twee of drie.
De Aston Martin DBX707 heeft (voorlopig) het recht van de sterkste
Mega Tjaffer zorgde voor inkomsten
Het is niet onlogisch om te veronderstellen dat Mega alleen maar geld verloor op de Track en Monte Carlo. Voor inkomen zorgde gelukkig de Mega Tjaffer, een Mehari-achtig karretje waarvan in Nederland ongeveer honderdvijftig exemplaren zijn verkocht.
Het model is spartaans, heeft een carrosserie van kunststof en is gebouwd op basis van de Citroën AX. Klanten konden kiezen tussen voor- of vierwielaandrijving in combinatie met een 1.1 of 1.4 benzinemotor of een 1.5 of 1.8 diesel.