‘Er komt geen BMW M Touring stationwagen, wel SUV’s’
Markus Flash, baas bij M GmbH, vermoordt met enkele woorden de hoop van veel fans van het merk. Hij zegt dat er geen M3 of M5 Touring in de boeken staat. De wereld wil namelijk alleen nog SUV’s.
In een ver verleden vond BMW M het nog een goed idee om een 5 Serie Touring om te bouwen tot een straatraket met veel laadruimte. Helaas bleken deze exercities destijds geen verkoopkanonnen. Er kwamen er maar 891 M5 Touring E34’s en 1.025 M5 Touring E61’s op de markt. Volgens Markus Flasch, de grote man bij de sportafdeling van BMW, blijft het daar ook bij.
SUV’s
In een interview met Car Magazine vertelde de baas dat “Touring stations zijn geen onderdeel van ons M-plan. Als ik het aan klanten in Oostenrijk, Zwitserland of Duitsland zou voorstellen, dan zouden ze het waarschijnlijk goedkeuren, maar we zijn een bedrijf dat wereldwijd opereert en we hebben op dit moment zoveel dingen te doen die te maken hebben met aandrijflijnen, dat we ons niet gaan bezighouden met producten als deze. Dit is waar SUV’s voor bestaan.”
Met andere woorden, die M3 of M5 Touring kun je wel op je buik schrijven. Al is er in bepaalde delen van de wereld zeker wel vraag naar. Maar bij M geloven ze dus meer in de SUV. Dat is niet gek, want het lijkt erop dat iedereen liever hoog en groot rijdt tegenwoordig. Daarom heeft de sportieve tak onlangs de X3 M en X4 M gelanceerd naast de grotere X5 M en X6 M die al in het portfolio stonden.
Alternatieven
Gelukkig zijn er alternatieven voor de mensen die echt een snelle Touring willen. Niet alleen hebben andere Duitse merken wel krachtige stations (Audi RS 6 Avant, Mercedes-AMG E63 S) in de aanbieding, ook zijn er tuners die wel M-vermogen in een BMW 3 of 5 Touring bouwen. En dan wijzen we vooral naar Alpina met de B5 en de aankomende B3.
Ben je een echte merkpurist, dan heb je, zoals we hierboven al beschreven, twee opties: de E34 M5 Touring en de E61 M5 Touring. Beide zullen een flinke zoektocht vereisen want ze zijn er maar in zeer gelimiteerde aantallen. Ook zullen de prijzen ernaar zijn. En dan heb je bij de E61 het nog niet eens gehad over problemen die de oudere auto’s hadden. Denk maar eens aan de SMG-bak die in de E61 lag. Die was niet bepaald om over naar huis te schrijven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen