‘EU gaat testcyclus voor plug-in hybride aanpassen’
Hoewel het aanbod van auto’s met een plug-in hybride aandrijflijn de laatste jaren flink is gegroeid, krijgen dergelijke stekkerauto’s een bak kritiek over zich heen. Hun werkelijke uitstoot en verbruik zou mijlenver van de theoretische uitstoot staan. De Europese Unie is nu van plan om de testcycli voor PHEV’s flink zwaarder te maken.
Dat schrijven Autonews Europe en Reuters op basis van gesprekken met bronnen. De nieuwe testmethode wordt echter pas vanaf 2025 ingevoerd. Dan moet vooral duidelijker worden in welke mate een plug-in hybride in werkelijkheid nog afhankelijk is van de brandstofmotor. Data uit verbruiksmeters moet daarbij helpen. Ook een functionaris van de EU zegt dat een wijziging van de WLTP-testmethode voor PHEV’s op dit moment onderwerp van gesprek is. Details daarover zijn echter nog schaars, al is men reeds begonnen met het verzamelen van data uit de praktijk, zo meldt branchevereniging ACEA.
Outlander
De PHEV staat al sinds z’n komst ter discussie. Met name de eerste generatie van de Mitsubishi Outlander krijgt in ons land vaak kritiek. Die auto viel door z’n theoretisch lage CO2-uitstoot jaren geleden onder een laag bijtellingstarief, terwijl veel eigenaren de accu van de auto in de praktijk niet of nauwelijks oplaadden.
In januari van dit jaar riepen Zwitserse onderzoekers zelfs op om de plug-in hybride te verbieden. Impact Living liet zien dat een PHEV zo’n 230 procent meer brandstof verbruikt dan de fabrikant aangeeft. “De PHEV is een zwendel van CO2-normen, klimaatdoelen en consumenten”, zo stelden de onderzoekers. Het verbruik en de CO2-uitstoot van een PHEV zijn immers enorm afhankelijk van de manier waarop de bestuurder de auto gebruikt. Wie de accu veel oplaadt en korte afstanden rijdt, doet dat inderdaad zuinig. Wordt de accu vrijwel niet opgeladen en moet de verbrandingsmotor het werk doen, dan stijgt het verbruik juist enorm. Door de toevoeging van een elektromotor en een accu zijn PHEV’s immers een stuk zwaarder. De verbrandingsmotor is tegelijkertijd vaak relatief klein.
WLTP-uitstoot van PHEV
Maar hoe wordt een PHEV nu op de WLTP-pijnbank gelegd? Om dat duale karakter van zo’n model te meten, moet de plug-in hybride de test, die dertig minuten duurt, drie keer afleggen. Eerst met een volle batterij, waarna het accupercentage in de volgende test langzaam terugloopt en in de laatste cyclus enkel de verbrandingsmotor nog opereert. Uit die drie cycli komt een gemiddelde uitstootwaarde en brandstofverbruik. De test gaat er dus van uit dat de PHEV na die laatste cyclus van 30 minuten, waarbij enkel de verbrandingsmotor wordt gebruikt, weer wordt opgeladen. Vandaar dat de verbruiks- en uitstootcijfers van zo’n plug-in hybride laag zijn. Daarom kunnen ze ook enorm afwijken van de praktijk, als er een keer niet consequent wordt gestekkerd of het aantal gereden kilometers relatief hoog ligt.