EU-wetgevers voor verbod op nieuwe auto’s op fossiele brandstof
De wetgevers van het Europees Parlement willen een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035. Daar stemden de heren en dames mee in. Een wet is nog niet aangenomen, maar de stemronde geeft aan dat het parlement een meerderheid kent om een dergelijk verbod in te voeren.
Al vorig jaar werd er voorgesteld om de verkoop van een auto met een verbrandingsmotor na 2035 te verbieden. De Europese Commissie wil zo de CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s na 2035 maximaal terugdringen. Toen bleek dat niet iedereen direct naar de nul-uitstoot wil. Een voorstel was om de CO2-reductie te reduceren tot 90%, zodat bepaalde merken en modellen onveranderd auto’s met een benzine- of dieselmotor kunnen blijven leveren. Volgens persagentschap Reuters lobbyden verschillende branchegroepen, waaronder de Duitse autovereniging VDA, bij de Europese wetgevers om de doelstelling van nul-uitstoot voor 2035 te verwerpen. Volgens de tegenstanders worden daarmee “alternatieve koolstofarme brandstoffen bestraft” en is het te vroeg om zich aan de nul-uitstoot te committeren, gezien “de onzekere uitrol van laadinfrastructuur”.
Verschuiving
Het Europese Parlement is van mening dat Europa de verschuiving naar elektrische voertuigen moet versnellen en dat het de autofabrikanten moet aanmoedigen fors te investeren in elektrificatie. Binnen het plan wil het Europese Parlement tevens een wet aannemen die landen verplicht om miljoenen laadpalen neer te zetten.
Aanschafprijs daalt voor consumenten
De grote investering van de autofabrikanten zorgen er momenteel voor dat, in combinatie met hoge prijzen voor accutechniek, elektro-auto’s bovengemiddeld kosten. Toch denkt Jan Huitema, hoofdonderhandelaar van het parlement over het beleid, dat “het kopen en rijden van emissievrije auto’s goedkoper voor consumenten” wordt, zo geeft hij aan Reuters aan.
Nederlandse verkoop daalde in 2021
In Europa plus het Verenigd Koninkrijk, IJsland, Noorwegen en Zwitserland werden in 2021 precies 4.147.556 benzine-auto’s geregistreerd, waarvan 146.940 stuks in Nederland. Het volume elektro-auto’s bedroeg toen 1.191.072 stuks, een toename van dik 63%. In Nederland gingen er 64.149 exemplaren de weg op. Het was samen met Tsjechië de enige markt waar het verkoopaantal onder dat van 2020 lag, zo geeft de ACEA ofwel European Automobile Manufacturers’ Association op. Binnen de ACEA-leden is ook verdeeldheid.
Verbod op verbrandingsmotoren per 2035 lijkt steeds meer een feit
Autofabrikanten als Ford en Volvo steunen het plan van het Europese Parlement om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 te verbieden, terwijl de Volkswagen Group wil dat het terugdringen van de verkoop van benzine- en dieselmodellen het streven van een autoconcern is. Concerns als Stellantis, Renault (alleen in Europa) en Ford (alleen in Europa) geven aan hun modellengamma al naar puur elektrisch om te vormen. BMW en Mercedes willen een mix behouden, maar verleggen hun focus op elektrische aandrijving. Buiten Europa is er onveranderd veel vraag naar modellen met benzinemotoren.