Verbod op verbrandingsmotoren per 2035 lijkt steeds meer een feit
De Europese Commissie stelde vorig jaar voor om vanaf 2035 enkel nog nieuwe emissieloze auto’s toe te staan op ons continent. Dat plan is nu ook door de milieucommissie van het Europese Parlement goedgekeurd. En dus lijkt het erop dat verbrandingsmotoren echt gaan verdwijnen.
Even een snelle disclaimer: het voorstel van de Europese Commissie betreft enkel nieuwe auto’s. Het betekent dus niet dat er vanaf 2035 enkel nog CO2-neutrale auto’s mogen rondrijden. Auto’s met een verbrandingsmotor die reeds zijn verkocht, blijven daarmee dus toegestaan. Het gaat enkel om auto’s die nieuw de markt betreden.
CO2-neutrale brandstoffen
Maar door de goedkeuring van de milieucommissie lijkt bovenstaand voorstel steeds meer een feit, al kan er in de komende jaren natuurlijk nog altijd veel veranderen. Het gaat hier nog altijd om een voorstel. Voor nu lijkt het er echter wel op dat er vanaf 2035 geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden toegelaten in Europa. Of beter gezegd: auto’s die helemaal geen CO2 uitstoten. De verbrandingsmotor heeft mogelijk nog een toekomst door de ontwikkeling van CO2-neutrale brandstoffen. Die ontwikkeling duurt echter nog wel erg lang en prijzen voor dergelijke brandstoffen zijn hoog.
Porsche pakt door om de verbrandingsmotor in leven te houden
Ook wordt er momenteel volop geëxperimenteerd met verbrandingsmotoren die waterstof als brandstof gebruiken. Met name Toyota heeft al laten zien dat dit mogelijk is. Toch zorgen de hoge kosten van dergelijke projecten voor veel onzekerheid.
Niet overal mee eens
Overigens keurt het Europese Parlement niet alle voorstellen van de Europese Commissie goed. Laatstgenoemde stelde voor om in 2030 de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 55 procent te verlagen ten opzichte van 2021. In plaats daarvan wil het Europese Parlement een geleidelijke reductie van de CO2-uitstoot tot en met 2034.
Brussel kent geen genade: ook Ferrari en andere supercars aan de stekker
Daarnaast is het nu de taak aan de Europese Commissie om een rapport op te stellen waarin staat of de autosector geld nodig heeft om al die doelen te halen. Dat geld moet eventuele werkloosheid en andere (negatieve) economische gevolgen beperken. Ook moet de Europese Commissie aan de slag om een standaard meetmethode voor elektrische voertuigen te ontwikkelen. Die methode moet in kaart brengen wat de totale CO2-uitstoot van een model is, gedurende diens complete levenscyclus.
Staat nog niet vast
In de komende maanden zal het complete Europese Parlement zich ook gaan buigen over de kwestie, waarna het in gesprek gaat met de Europese regeringen om de wetgeving te definiëren.