Europese Commissie keurt Stellantis goed
Fiat Chrysler Automobiles en PSA Groupe mogen fuseren. Dat is de uitkomst van een onderzoek door de Europese Commissie, waarvan het officiële woord nog gegeven moet komen. Daarmee is Stellantis een feit.
Stellantis is de naam van de samengevoegde autoconcerns Fiat Chrysler Automobiles en PSA Groupe. Onder de paraplu vallen de merken Peugeot, Opel, DS, Citroën, Maserati, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, RAM, Dodge, Chrysler en Jeep. Door het samengaan verwacht het bedrijf vijf miljard euro aan kosten te besparen. Zo’n 40% van de kostenbesparingen moet komen van gezamenlijke productontwikkeling, zo’n 40% van inkoopactiviteiten en zo’n 20% op het gebied van marketing, IT en logistiek. Naar verluidt sluit het concern geen fabrieken en zal het alle huidige merken binnen het portfolio behouden.
Geen bezwaar voor Stellantis
FCA en PSA zouden al eerder samen gaan, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. Nu de Europese Commissie geen bezwaren heeft, kan het nieuwe bedrijf doorgang vinden. Voor het Stellantis-huwelijk moet PSA echter wel zijn samenwerking met Toyota vergroten, zodat de Frans/Italiaanse combinatie niet te dominant in de markt zit. Renault heeft al aangegeven de relatie met Fiat te verbreken wanneer Fiat via FCA in zee gaat met PSA. De Fransen leveren de Trafic als Talento aan de Italianen.
Eerste kwartaal 2021
FCA en PSA hopen in het eerste kwartaal van 2021 het huwelijk te voltrekken en de geboorte van Stellantis definitief af te ronden.