Europese Unie vindt bewijs voor oneerlijke concurrentie Chinese merken
De Europese Unie heeft bewijs gevonden dat Chinese autofabrikanten massaal staatssteun ontvangen, waardoor ze hun elektrische auto’s tegen (te) lage prijzen kunnen aanbieden.
Volgens een onderzoekscommissie is er sprake van oneerlijke concurrentie, omdat Chinese merken hun EV’s goedkoper kunnen aanbieden dan Westerse bedrijven.
Europese Unie heeft bewijs
Ze krijgen staatssteun in de vorm van onder meer ‘directe overboekingen’, zoals het in het Europese rapport wordt omschreven. Brussel zegt daarvoor voldoende bewijsmateriaal te hebben.
Dit Chinese merk verliest 33.000 euro op iedere auto die het verkoopt
De EU heeft opdracht gegeven om elektrische auto’s uit China per direct een speciale registratie te geven. Die maatregel maakt het mogelijk om een eventuele importheffing snel in te voeren.
Voorspelbare reactie China
China reageert voorspelbaar en heeft kritiek geuit op het Europese onderzoek. Het is “protectionisme, dat de handelsrelatie tussen China en de EU ernstig zal beschadigen”.
Duitse merken zijn niet blij
BMW, Mercedes en Volkswagen zijn eveneens niet blij met het onderzoek. Ze hebben grote belangen in China, met een relatief groot en stabiel aandeel van de automarkt, en hebben dus veel te verliezen.
De Franse merken wel
De Franse merken, Citroën, Peugeot en Renault, zijn juist vóór het onderzoek. Logisch, want zij spelen een marginale rol op de Chinese markt en zullen daarom vrij weinig last hebben van represailles.
Waarom Stellantis de Chinese auto’s van Leapmotor gaat verkopen
Want als de EU elektrische auto’s uit China opzadelt met een importheffing, zal China hetzelfde doen met EV’s uit Europa. Oog om oog, tand om tand. Zo werkt dat nou eenmaal.
BYD verwerpt beschuldigingen
BYD verwerpt de beschuldigingen van de Europese Unie. “Ons succes komt niet door subsidies”, aldus Michael Shu, topman van BYD in Europa, “maar door onze unieke technologie en onze hoge efficiency.”
Europese Unie verplicht binnenkort paspoort voor elektrische auto’s
“Wij hebben veel eerder dan onze concurrenten in deze technologie geïnvesteerd”, zei Shu tegen een journalist van de Financial Times. Volgens hem zijn de subsidies die BYD ontvangt zeer beperkt.