EV’s en PHEV’s een stuk goedkoper in onderhoud
Marktonderzoeker Multiscope is tot de (niet geheel verrassende) conclusie gekomen dat EV’s en plug-in hybrides een stuk goedkoper zijn in onderhoud dan auto’s met enkel een verbrandingsmotor.
In opdracht van RAI Vereniging en Bovag heeft Multiscope het afgelopen jaar maandelijks 7600 mensen ondervraagd over het onderhoud en reparaties van hun auto.
Resultaten
Bij een personenauto met een verbrandingsmotor bleken de jaarlijkse onderhoudskosten gemiddeld 548 euro te zijn. Aan EV’s ben je met een gemiddeld kostenpost van 340 euro op jaarbasis aanzienlijk goedkoper uit. Een groot deel van de 548 euro die mensen met een conventionele auto moeten aftikken, staat op de jaarrekening onder de post jaarlijkse onderhoudsbeurt. Die bedraagt gemiddeld zo’n 317 euro. Andermaal fors duurder dan bij de gemiddelde EV waar een onderhoudsbeurt maar 193 euro kost. Plug-in hybrides zitten daar qua kosten comfortabel tussenin. Een beurt kost voor een PHEV gemiddeld 263 euro. Ondanks hun complexe techniek zijn plug-in hybrides het goedkoopste als je kijkt naar de jaarlijkse totale onderhoudskosten. Slechts 316 euro betaalt een PHEV-eigenaar voor het benodigde onderhoud van zijn auto.
Niet alles uit het onderzoek pakt uit in het voordeel van auto’s met een elektrische aandrijflijn. De geëlektrificeerde auto’s maakten namelijk een fractie vaker een uitstapje naar de garage. 1,76 keer per jaar, vergeleken met 1,73 voor conventionele auto’s. Volgens Bovag komen de frequentere garagebezoeken voort uit de vaak jonge leeftijd van EV’s in combinatie met veel zakelijke rijders. Dat maakt dat ze vaker naar de garage moeten voor de jaarlijkse bandenwissel. Eigenaren van een plug-in hybride kwamen er het best vanaf op dit gebied. Zij moesten slechts 1,2 keer per jaar bij de garage langs. Een PHEV blijkt in het geval van onderhoudskosten dus wel degelijk ‘best of both worlds’ te zijn.
Garagebezoeken
De APK keuring in combinatie met een beurt is met 28% de belangrijkste reden voor mensen om naar de garage te gaan. Ook geen groot nieuws natuurlijk. Wat wel opvalt is dat mensen maar in 9% van de gevallen enkel en alleen voor de APK gaan. Slim natuurlijk, want dat scheelt weer een tripje. Ook de onderhoudsbeurten en tussentijdse reparaties zijn met respectievelijk 19 en 17 procent goed vertegenwoordigd. Schadeherstel ligt (gelukkig maar) slechts in 4% van de gevallen ten grondslag van een garagebezoek.
Niet vergelijkbaar
Helaas zijn de cijfers niet vergelijkbaar met voorgaande jaren aangezien de onderzoeken toen werden uitgevoerd door een andere organisatie, laat Bovag woordvoerder Paul de Waal aan Autovisie weten. “Multiscope zet het onderzoek iets anders op dan in voorgaande jaren en maken gebruik van een compleet ander panel. Daardoor hebben statistici mij verzekerd dat het appels met peren vergelijken is. We zien dit daarom echt als een nul-meting”, aldus de woordvoerder. De samenwerking met Multiscope is echter wel voor de lange termijn dus vanaf volgend jaar kunnen we in de gaten houden hoe de onderhoudskosten zich ontwikkelen bij verschillende soorten auto’s.
EV’s financieel aantrekkelijk
EV’s worden financieel steeds aantrekkelijker. Dat blijk niet alleen uit de kosten van het onderhoud. De hoge aanschafprijs moet de aankomende jaren ook significant gaan dalen. Uit een onderzoek van BloombergNEF blijkt dat het produceren van elektrische voertuigen in 2027 al goedkoper moet zijn dan vergelijkbare voertuigen met een verbrandingsmotor. Volgens de experts omdat de productielijnen versimpelen en ook de batterijen steeds goedkoper worden.
Ook het giga-concern Stellantis, verantwoordelijk voor merken zoals onder andere Peugeot, Maserati en Fiat, liet onlangs weten de kosten van EV’s met maar liefst 40 procent te gaan verlagen.
Ook elektrische Maserati’s vanaf 2025: Stellantis gaat CO2-neutraal
Deze voorspellingen in combinatie met de absurde benzineprijzen lijken een rooskleurig financiële toekomst van de elektrische auto te schetsen.