Ex-Formule 1-coureur Christijan Albers wil geld zien van Bugatti
Ex-Formule 1-coureur Christijan Albers is in geschil met Bugatti. Via social media laat hij weten boos te zijn op de Franse hypercarfabrikant wegens het niet terugkrijgen van een aanbetaling die hij jaren geleden al deed.
Onder een post op LinkedIn van de topman van Bugatti Stephan Winkelmann gaat hij met gestrekt been in op het niet-terugstorten van de aanbetalingen van Bugatti. Albers: “De onbeschoftheid en arrogantie is ongehoord.”
De Bugatti Chiron Spyder is nooit aangekondigd
De ex-formule 1-rijder Christijan Albers zou in 2015 een aanbetaling hebben gedaan op een Bugatti Chiron Spyder, een open variant van de hypercar. Hij deed dat ondanks dat er nog geen open versie van de Chiron was aangekondigd. Albers anticipeerde blijkbaar op de komst van een cabrioletversie. Onbekend was nog of er een Spyder-variant zou komen, al hintte Bugatti daar wel naar.
Uiteindelijk bleek het technisch niet mogelijk om een dakloze variant van de Chiron te maken. In de hoge B-stijl van de carbon fibre monocoque zitten componenten die niet kunnen ontbreken in de auto. Een Spyder-versie bleef dus uit.
De ex-Formule 1-coureur beweert dat hem wel degelijk een open Chiron is beloofd. De aanbetaling die hij daarvoor heeft gedaan, heeft Albers echter nooit teruggekregen, zo stelt de ondernemer op LinkedIn.
Christijan Albers moet een Franse advocaat inhuren
Christijan Albers laat aan Winkelmann weten een Franse advocaat in te gaan schakelen om de aanbetaling terug te krijgen. Hij geeft aan: “Ik heb er alle vertrouwen in deze zaak te winnen. Hoe kun je iemand zijn aanbetaling op een auto houden, terwijl jullie merk heeft besloten hem niet te bouwen?”
De ex-Formule 1-coureur heeft betaald voor andere klanten
Naast de aanbetaling stipt de coureur nog een probleem aan. Hij zou voor speciale, gepersonaliseerde opties hebben gekozen op zijn Chiron. Daar moest Albers ontwikkelingskosten voor betalen. Bij hypercars en andere auto’s in het hoge segment worden vaker speciale lakkleuren of andere functies door kopers aangevraagd. De fabrikant ontwikkelt dan speciaal voor een klant een optie. Dit brengt – natuurlijk – kosten met zich mee.
Wanneer een merk vervolgens besluit om de – bijvoorbeeld – kleur ook bij andere klanten aan te bieden, dan worden normaalgesproken deze ontwikkelingskosten verdeeld. De klant die het idee oorspronkelijk opperde en daar dus voor betaalde, krijgt dan een deel van het geld terug. Albers zegt dat Bugatti de ontwikkelingskosten voor zijn auto in rekening heeft gebracht, maar die vervolgens ook aan andere klanten heeft aangeboden zonder extra kosten te vragen of hem terug te betalen.
Bugatti is nog niet ingegaan op de reactie van de ex-Formule 1-coureur. Autovisie is nog in afwachting van commentaar van de Franse hypercarfabrikant.
Lees ook:
Ook interessant
-
Verzekeraar in tranen: twee Bugatti’s Chirons crashen tegen elkaar
-
Deze extreem zeldzame Bugatti kan nu van jou zijn
-
EB110 Super Sport is de ultieme Bugatti | Sjoerds Weetjes 406
-
Bugatti Tourbillon met V16 in detail: sterker en luxueuzer dan ooit
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten