Expert: ‘Automobilist vertrouwt te veel op semi-autonome rijassistenten’
Bijna alle auto’s hebben tegenwoordig semi-autonome rijassistenten, zoals actieve cruisecontrol met een rijbaanhulp. Deze systemen worden op een verkeerde manier aangeprezen, aldus een Amerikaanse veiligheidsexpert, waardoor mensen er te veel op vertrouwen.
Tesla moet in de Verenigde Staten meer dan 360.000 auto’s een software-update geven, zo bepaalde de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). De Amerikaanse RDW is niet te spreken over het Full Self-Driving Beta-systeem van Tesla.
Tesla Full Self-Driving is slechts semi-autonoom
FSD Beta is een verzameling semi-autonome rijassistenten en maakt van een Tesla geen zelfrijdende auto. Het is al heel lang duidelijk dat het systeem niet optimaal werkt (zie alle Youtube-video’s met bijna-ongelukken), maar de NHTSA heeft het nu pas door.
Recall voor meer dan 360.000 Tesla’s met FSD
Op de website van de organisatie valt te lezen dat “FSD Beta zich onveilig kan gedragen bij kruisingen, bijvoorbeeld door vanuit een voorsorteervak toch rechtdoor te rijden, niet te stoppen voor een stopbord en een oranje verkeerslicht te negeren.”
Tesla filmt jou zonder toestemming. En dat mag niet meer in Nederland
De NHTSA gaat verder: “Bovendien reageert het systeem onvoldoende op een verandering van de snelheidslimiet en reageert het niet adequaat op ingrepen van de bestuurder om vaart te minderen.”
Elon Musk heeft eigen hypocrisie niet door
Tesla-baas Elon Musk ging op Twitter uit z’n plaat. Hij noemt het onacceptabel dat de NHTSA over een terugroepactie spreekt. De auto’s kunnen immers over-the-air worden geüpdatet. Tja, Full Self-Driving is ook niet zelfrijdend, dus de man moet niet zeuren…
‘Mensen vertrouwen te veel op systemen’
Afijn, de terugroepactie/over-the-air update van honderdduizenden Tesla’s benadrukt een probleem met hoe semi-autonome systemen worden ontwikkeld en gepromoot, zegt David Harkey, directeur van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).
Tesla: ‘Nee joh! Een stuur dat onderweg loskomt, is helemaal geen defect’
Uit onderzoek van het IIHS blijkt dat automobilisten die regelmatig Level 2 ADAS-systemen gebruiken (semi-autonome assistenten) vergeten dat ze niet in een volledig autonome auto rijden.
“De systemen hebben een bestuurder nodig die alert is en te allen tijde klaar is om in te grijpen”, zegt Harkey. “Ons onderzoek laat zien dat automobilisten de systemen overschatten, ook al zijn ze gewaarschuwd en kennen ze de ongelukken met Tesla Autopilot.”
Harkey benadrukt dat er op dit moment geen enkel systeem is waarbij de bestuurder zijn aandacht van de weg kan halen en andere dingen kan gaan doen. Moderne rijassistenten zijn niet in staat om de mens te vervangen.
‘Autopilot en Full Self-Driving misleidend’
Daarbij noemt de veiligheidsexpert de benamingen ‘Autopilot’ en ‘Full Self-Driving’ ontzettend misleidend. Ook vindt hij dat Tesla de bestuurder niet genoeg tegen zichzelf in bescherming neemt. Het is te makkelijk om níet op de weg te letten, zegt hij.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Te koop: Tesla Cybertruck-wrak dat overbleef na zware crash